Och så går melatonin ännu ett varv i kvällspressen…

Vissa artiklar återkommer igen och igen. Med samma falska fakta och samma indignerade tonfall över helt fel fråga. En sådan är artikeln om ”det farliga sömnmedlet melatonin, som ökar och ökar i förskrivningen till BARN”. Den återkommer ungefär två gånger om året, i ny språkdräkt men med samma innehåll, mest ämnat åt att skrämma upp föräldrar och förfära omgivningen. (Här är Aftonbladets senaste spya i ämnet.) Uppdatering: Den första artikeln är borttagen, och ersatt med en marginellt bättre.

Det hela är lika korkat som sist. Jag har inget mer att tillägga. Ibland tror jag att ämnet ”medicin till barn” ligger i en liten lotteritombola på tidningsredaktionen, färdig att dras fram när slumpen så vill. För ännu en tröttsam odyssé i sociala medier.

Här finns det skarpa efterspelet i tidningen Journalisten till en melatoninvända i SvD häromsistens: Mer rätt blev fel

Och här finns mitt ursprungliga blogginlägg: Malou! Hoho!

Och här är mitt omdöme om mediahanteringen av ämnet:

science-major-mouse-meme-generator-given-a-dissertation-topic-searches-wikipedia-to-find-related-articles-cc1bb1

4 responses to “Och så går melatonin ännu ett varv i kvällspressen…

  1. Idétorka??? För lite klickbara artiklar? Jag är så less att jag inte längre orkar ta diskussionerna. Det verkar ju aldrig hjälpa med fakta hur man än skriker!! Jag ska starta ett eget land tror jag med kompetenta människor med empati, eller starta en funktionsrevolution!!

Kommentera

