Bedömd utifrån barnens beteende

Det galna är ju att man blir bedömd utifrån sina barn. Deras beteende.

När jag gick på stan med storebror i femårsåldern var jag en utmärkt mamma. För femåringen gick lugnt och städat bredvid mig, pratade hövligt och verserat med vuxna vi mötte och log och vinkade mot främmande på gatan. Han var omöjlig för människor att inte älska. Ett så speciellt och väluppfostrat barn, som en liten vuxen nästan. Nog måste jag vara en alldeles speciell mamma, ändå?

När jag vågade mig utanför huset med lillasyster i femårsåldern var jag en Uppenbart Otillräcklig Mamma. För femåringen gnällde, grät och skrek, hon sprang plötsligt iväg, tvärs över gatan, hon tittade inte ens på människor vi mötte och hon hade mycket väl kunnat bita ett främmande barn som kom för nära. Det ska femåringar inte göra. Så uppenbarligen var det något fel på mig som mamma.

Eller så var femåringarna av olika sorter. Fast med samma funktionsnedsättning. Aspergers syndrom. Jag kan i alla fall garantera att de hade samma mamma.

2 responses to “Bedömd utifrån barnens beteende

  1. Kom att tänka på ett inlägg som en bloggare skrev som jag läste för ett tag sen om som hon uttryckte det vedervädrigt beteende av en fyraåring och om hur föräldrarna kunde tillåta detta beteende. Jag frågade lite försiktigt om hon inte kunde tänka sig att det barnet kunde haft en funktionsnedsättning. Åh nej, det såg hon direkt att det här var föräldrar som inte brydde sig ett skit, och hon jobbade minsann med att hjälpa föräldrar och om jag bara visste hur många de var som inte brydde sig ett dugg om att uppfostra sina barn. Jag orkade inte kommentera mer…

  2. Näe man blir ju trött, alltså.

Kommentera

