Autistic Clear Speech Protocol

”Hur mår du?” frågar jag nioåringen.

”Bra.”

”Mår du illa?”

”Nej.”

Jag andas lättad ut. Vi vill helst inte ha ännu ett kräkande barn, och tja, nioåringen kunde med fördel få behålla det lilla hull han har på sin kropp. Sedan inser jag, i en enda fasansfull millisekund, att jag inte alls frågat färdigt. Att han enbart svarade på en enda sak: Huruvida han mår illa eller ej.

”Har du bajsat löst?” frågar jag.

”Nej”, säger han.

”Har du ont i magen?”

”Nej.”

”Känns det jobbigt eller på något sätt ovanligt i magen?”

”Nej.”

Nu kommer jag inte på några fler frågor som kan härledas till den lille mannens magsjukestatus. Men jag ger mig den på att jag på något sätt ändå missat en av dem, någon uppenbar fråga som han skulle kunna svara ja på.

För sådant är det autistiska clear speech protocol. Säg vad du menar, mena vad du säger. Frågar jag om han mår illa, då svarar han på det. Inte på huruvida han känner sig sjuk, har ont, är lös i magen eller känner sig på något av de tusen andra sätt som berättar att han är magsjuk. Jag går vidare på min runda i huset innan jag inser att jag missat den största frågan av dem alla.

”Har du kräkts, Noah?” ropar jag inåt rummet.

Jag får inget svar.

4 responses to “Autistic Clear Speech Protocol

  1. Jennyinthewoods

    Skrattar lite när jag läser det här! Precis så är det, och den där känslan av att inte ha ställt rätt fråga! Kan verkligen vara extremt svårt att bilda sig en uppfattning om saker och ting, när man liksom famlar sig fram med olika frågor baserade på antaganden och egna teorier. /Jenny

  2. Vi har haft magsjuka hela helgen vi med, krya på er!!

Kommentera

