Tur

Det finns framför allt annat en sak som skiljer föräldrarna till barnen som inte slåss från föräldrarna till barnen som slåss:

Tur. I genetikens lotteri.

Har man de facto att göra med ett barn eller en ungdom som har lätt att ta till våld, eller lätt att få utbrott, eller lätt att bli överväldigad, ledsen, rädd eller ångestfylld, då finns det förstås saker man kan göra för att underlätta. Låg-affektivt bemötande pratar jag ofta och gärna om. Liksom tydliggörande pedagogik. Att undvika utdragen ögonkontakt, ställa sig snett emot i stället för mitt emot, tala i korta meningar om man ens måste, backa när man ställer kravet, att gå därifrån när någon välter möbler… Listan på lämpliga och verksamma pedagogiska metoder kan göras lång.

Men själva grunden ser i huvudsak ut så här: Personligheten är medfödd, till mer än 90%. En del barn gråter när de blir upprörda. Andra barn slåss. En del barn kastar stolar. Andra skriker högt. Och en del, ganska många ju äldre upp i åren man kommer, lyckas för det mesta lugna sig innan nåt av det där händer. Efter femton är det ytterst få barn som fortfarande kastar möbler…

Jag trodde, innan jag fick ett barn med affektregleringsproblem, att mina fyra äldsta barn var så strålande enkla att ha att göra med för att jag var en så strålande förälder. Ojojoj så fel jag hade.

Tur. En medfödd personlighet som inte har jättesvårt att behålla självkontrollen. Det är den största skillnaden. Och det bör nog vi som har barn som inte börjar slåss över nästan ingenting komma ihåg lite oftare.

8 responses to “Tur

  1. Om man då haft otur och fått en unge som slåss som bara sjutton. Vad gör man då? Vem kan hjälpa? Var kan man få råd?

    • ❤ Då tycker jag att man letar reda på någon som kan en hel del om lågaffektivt bemötande. Har man chansen att lyssna på Bo Hejlskov Elvén kan jag varmt rekommendera hans föreläsningar. Annars har han skrivit en utmärkt bok (bland flera) som heter Problemskapande beteenden vid utvecklingsmässiga funktionsnedsättningar, som är väldigt bra. En annan bok är Explosiva barn av Ross W Greene.

  2. Och i höst kommer även min och Bo Hejlskov Elvéns bok ”Barn som bråkar – att hantera känslostarka barn i vardagen” 🙂 som riktar sig speciellt till föräldrar, och handlar om barn både med och utan diagnoser som ofta och lätt hamnar i konflikter.

  3. Tack för de orden Tina ❤ Tyvärr resonerar ju allt för många som att man inte klarar av att ta hand om sina barn när de är så och så får man ögonen på sig!

  4. ❤️❤️❤️❤️

  5. Pingback: Det minsta man kan begära är att folk uppfostrar sina barn. Eller i alla fall lär dem att sväva. | M som i underbar

Kommentera

