Överlägsenhet

Ryktesvägen når mig fler och fler historier om en sorts klapp-på-huvudet-attityd från proffsens sida gentemot autister. Jag har svårt att ta något konkret exempel utan att det blir tydligt vem, när och var. Men varje gång inser jag att det går runt människor som jobbar det detta, som på allvar tror att autism till exempel innebär:

”Du tänker i bilder  (för du är på en lägre utvecklingsnivå än mig).”

och inte det mer korrekta

”Du tänker i bilder. Mycket bättre än jag någonsin kommer att göra.”

Autism är inte ett fel som ska rättas till. Det är en annorlunda tankestil. Det betyder att nåt som du är jättebra på kanske en person med autism är jättedålig på. Men också att nåt som den personen är jättebra på är du jättedålig på.

Alltså verkligen väldigt, väldigt dålig på. Så dålig att det liksom blir pinsamt. Så dålig att du kanske inte ens förstår att personen är bra på det. För att det är osynligt för dig. På samma sätt som nåt annat, som hur man tyder subtilt kroppsspåk eller att automatiskt beräkna hur lång tid den där arbetsuppgiften kommer att ta, kanske är så svårt att det blir osynligt för just den där personen.

Låt mig uttrycka det så här: Du som vill känna på vad det innebär att vara verkligen underlägsen. Tillbringa ett par dygn med en person med autism. Gör det. Och kom sen tillbaka och snacka om utvecklingsnivå…

Different. Not less.

10 responses to “Överlägsenhet

  1. Tyvärr min erfarenhet också, vid fler än ett tillfälle av sk. proffs på ämnet!

  2. Så sant! Och så briljant formulerat!

  3. He he! 🙂 Som när jag tänker ut komplicerade bitar i vårt nuvarande loftbygge med väldigt mycket konstiga vinklar i huvudet och försöker förklara för min man.
    Men han har aldrig någonsin ”klappat mig på huvudet”.

  4. Inte bara där, utan överallt i samhället dit funktionsvarierade människor måste söka sig för att hanka sig fram i en värld som inte passar deras variant av tänkande och fungerande. Jag har varit patient i psykiatrin i nästan 40 år och jag ska inte börja räkna upp alla kompletta tokigheter jag varit tvungen att genomlida. Allt från obetänksamma kränkningar till rena rama tjänstefel med fara för mitt liv. Tror aldrig vi kommer komma ifrån det, tyvärr.

    • Nej, det tror inte jag heller. Men genom att igen och igen sätta ljuset på tokigheterna hoppas jag att vi i alla fall hindrar dem från att bli fler, eller kanske till och med får dem att bli färre. Jag tror att mycket är oförstånd. Det måste jag tro, för att orka. 😉

  5. Hejsan!

    Tusen tack för din insiktsfulla blogg. Jag har en son som med största sannolikhet har en diagnos. Frågan är bara vilken. (Asberger är en kandidat. ADD och Touretts är andra kandidater.) Som förälder med en hjärna som tänker lite mer enligt ”normen” så tycker jag att det är oerhört svårt att veta hur jag stöttar min son på bästa sätt. Han är fantastiskt lojal, vetgirig och intelligent. Tyvärr så lägger han sig till med fler och fler strategier som är destruktiva för honom i längden.

    Har du några bra tips om var jag kan hitta mer information om hur jag bäst stöttar honom? Jag tror t.ex. att korta filmsnuttar som illustrerar hur ”vanliga” tänker och resonerar i vanliga situationer skulle hjälpa honom att hitta strategier för att hantera de ”vanliga” för att de inte skall ”störa” honom.

    Hoppas att du förstår vad jag menar. Jag vet att han har svårt att anpassa sig samtidigt så vet jag att samhället inte bara har svårt, men också en ovilja att anpassa sig till alla/allt som upplevs som annorlunda. Min pojke är en oerhört varmhjärtad smart liten person som drömmer om att bli forskare, vilket jag tror att han har utmärkta förutsättningar för. Vi måste bara se till att han inte knäcks av utbildningssystemet innan han når dit … Letar efter en grupp som programmerar, dels för att han är väldigt intresserad av det, dels för att där hitta en gemenskap med jämnåriga.

    Tusen tack igen för en bra blogg! Jag lär mig massor. Brukar fråga sonen om vissa saker du beskriver och får då en insikt i hans sätt att se på världen som jag annars helt hade missat. Du hjälper mig verkligen att se och förstå min son!

    Ewa

    Skickat från min iPad

    • Hej Ewa!

      Om din son är bra på engelska finns flera engelskspråkiga bloggar, youtubekanaler mm som handlar om Aspergers, ADHD osv. En av dem jag ibland letar efter ämnen hos drivs av Mark Hutten, den kan vara väldigt bra. https://www.youtube.com/user/markhutten/featured . En annan heter Autism Hangout och har tex frågor och svar med Tony Attwood, som är en av världens ledande auktoriteter på Aspergers syndrom. https://www.youtube.com/channel/UCzm6MEEudnG_Xc782uUQzYQ

      Ofta handlar böcker, texter, hemsidor och filmer om tex Aspergers syndrom, och är gjorda för andra än personen själv. På sjalvhjalppavagen.nnu finns en hel del skriven info för ungdomar (eller barn) själva, men även för föräldrar, lärare och vårdpersonal. De lokalaAutism- och aspergerföreningarna och Attentionföreningarna brukar ofta ha ett eget bibliotek med litteratur, definitivt värt att kolla med. Lycka till!

      /Tina

Kommentera

