Clarity of mind

”Mathilda. Varför gör du som jag säger?” frågade jag. Jag skriver om ledarskap, och det var vad jag höll på med när min dotter kom upp för att äta frukost.

Mathilda tittade förvånat på mig. Jag försökte luska lite, komma med förslag, men hon nappade inte riktigt på något av det jag sade. Så småningom kom hon ändå fram till att hon nog gör som jag säger för att hon vet att jag ber henne om saker som hon vet är bra för henne. För att jag är lätt att lyda.

”Men varför är det lätt att lyda mig? Gör du som jag ber dig för att du tror att jag ska bli arg annars?” frågade jag.

Mathilda tittade förvånat på mig, och skakade på huvudet. Sedan kom det med eftertryck:

”Mamma. Vissa har ledaregenskaper, andra har det INTE.”

”Mmmmm, så är det nog”, sade jag. ”Du förstår, jag funderar på det här med ledaregenskaper. Vilka de är. Jag vill förstå det, så att jag kan berätta det för andra. Så att den som inte har ledaregenskaper från början kan lära sig hur man gör. Därför undrar jag vilka ledaregenskaperna är.”

”En av ledaregenskaperna är att förstå hur andra känner sig”, svarade Mathilda omedelbart.

”Jaha. Varför gör det en till en bättre ledare?” sade jag förvånat. Dels för att jag genast insåg att ja, att förstå hur andra känner sig och kommer att känna sig är centralt i att bli en bra ledare. Och dels för att Mathildas förmåga att förstå hur andra känner sig är, tja, inte jättestor. I alla fall inte i ett pressat läge. Hennes empati för andra är däremot ett så genomgående personlighetsdrag att det liksom definierar henne. Vissa människor är smarta, eller logiska, eller sociala. Mathilda har en stor medkänsla med allt som lever.

”Då vet man ju vad man behöver göra för att hjälpa personen. Om man vet hur de känner sig.” Hon var tyst en stund. ”Sen är det bra att lära känna personen. För vissa reagerar olika. En bra ledare måste tänka både på vad som är bäst för folket och vad som är bäst för den. Och sen göra det som är bäst för alla.”

”Gäller det föräldrar också?”

”Ja.”

”Men om en förälder vet vad som är bäst för ens barn. Hur ska man då få barnen att göra det?”

”Man kan be dem snällt. Då kanske de gör det… Eller så kan man skrika och skälla. Men det blir inte bra. Ingen mår bra av att bli skälld på.”

Jag satt häpen. Mathilda har ett sätt att kortfattat och lågmält sätta fingret precis på det väsentliga. Igår tittade jag på en föreläsning med Temple Grandin. Jag älskar Temples skarpa tanke, hennes ”clarity of mind” som hon själv uttrycker det. Mathilda har mycket av den egenskapen.

”Och mamma. Om ens barn inte klarar av att göra nåt, då ska man inte heller skälla. Utan tänka på att de kanske inte klarar det.”

Elva år. Med autism. Och hon säger det som vi skriver en hel bok om på bara några meningar.

14 responses to “Clarity of mind

  1. Helt otroligt så bra hon förklarar. Jag blir alldeles rörd.

  2. Återigen Klockrent av M. Jag blir också rörd!!

  3. Ja, alltså, jag är helt tagen. Det ser ju redigerat ut, jag inser det när jag läser texten. Ändå skrev jag ner allt direkt, och försökte att vara helt ordagrann

    Tänk om jag hade anat att den här fantastiska, inkännande personen fanns inne i den skrikande, bråkande, trotsiga fyraåringen? Om jag hade haft minsta begrepp om vem Mathilda skulle bli? För det var ju inte förrän jag själv ändrade bemötande som jag upptäckte att Mathilda är så otroligt medgörlig, välvillig. Att hon verkligen inte vill nåt annat än att leva i frid och ro med sina medmänniskor. Och jag trodde att det var hon som bråkade med mig…

    Och tänk, vilket… hopp? Vi trodde aldrig att Mathilda ens skulle sluta att slåss och bitas eller ens nånsin kunna ta hand om sig själv överhuvudtaget. Hon var skolboksexemplet på ett litet barn med autism. Jag kan inte ens räkna alla katastofer, eller beskriva känslan av hopplöshet. Hur svårt det var. Och så nu, detta. Snart en ung kvinna, med denna fantastiska förmåga att uttrycka sig, och denna omtanke om andra. En förståelse som jag aldrig trodde att hon skulle få.

    Vi fortsatte prata en stund även efter detta. Framåt slutet av samtalet sade hon förtroligt:

    ”Man lär sig hela livet. Och när man blir äldre lär man sig nya saker. Men ibland tappar vuxna bort de enkla sakerna. Hur de faktiskt fungerar.” (fritt ur minnet den här gången).

    Och jag kunde bara nicka, stumt.

  4. Fantastiskt. Jag tänker att det kommer vara så värdefullt för henne när hon ska hantera svårigheter senare i livet att hon redan vet de här sakerna. Det känns som så viktiga insikter för att förstå att det inte är en själv det är fel på när det känns som samhället är anpassat för alla utom en själv. Önskar att alla med npf, särskilt barn, fick den kunskapen.

  5. M som i alldeles underbar… som sagt… ❤
    Blir alldeles tagen. Krama M från mig!

  6. Jag älskar när du skriver om Matilda! Dels för värmen du alltid skriver med, men också för att hon verkar som en väldigt härlig människa. Jag håller med om att hon verkar besitta en väldig clarity of mind 🙂

    Tack för att ni delar med er!

  7. Ja, alltså, jag tycker ju förstås att Mathilda är perfekt, underbar och fantastisk. 😀 Det är liksom mitt jobb att tycka det. Men vissa dagar tänker jag att det nog inte bara är min subjektiva uppfattning, och idag är en sån dag. 😉

  8. Tack för ännu ett fantastiskt inlägg. Jag kunde inte låta bli att nämna om det på min blogg och länka hit. Det hon säger gäller ju i så många situationer och åldrar. Hur viktigt är det inte att vi ställer rätt förväntningar – både på andra och oss själva?

  9. Jag blir alldeles förälskad i din unge! Och i min egen (storingen med Autism) för dom tänker likadant 🙂

  10. Än en gång avslutar jag dagen med ett av dina inlägg och ett leende på läpparna. Tack!

Kommentera

