Huvudregeln för all mänsklig interaktion

Huvudregeln för all mänsklig interaktion kan sammanfattas med bara fem ord:

”Jag är inte som du”

När jag var ungefär femton år sade min pappa till mig:

– Tina, du måste förstå att varje människa lever i sitt eget universum. Vi tror att vi förstår andra människor, i själva verket kan vi aldrig göra det fullt ut. Människan bär universum i sina sinnen.

Det var en lärdom för livet. Jag är inte som du. Kanske lik, kanske olik. Men inte helt som du.

2 responses to “Huvudregeln för all mänsklig interaktion

  1. Pingback: Föräldraskapets tre bästa ord | M som i underbar

  2. Så vakert och klokt formulerat av fin pappa. Skulle gärna vilja citera honom..

Kommentera

