Tidsomställning = tre veckors migrän, som ett brev på posten. Tack riksdagen.

Jaha, då var det dags för tidsomställningshelvetet igen. Det är Sveriges riksdag som beslutar om tidsomställningarna. Så alla vi som är beroende av samma tider varje dag för att funka får det jättekul nu. Jag räknar med att det tar sisådär sex veckor att få familjen i balans två gånger om året, för att vi inte har folkvalda som bryr sig om att rösta bort skiten. Senast under våren 2014.

Tack riksdagen. Jag kommer att slita som ett djur i sex veckor, och ha migrän i minst tre. Känns fint. Man blir lite rörd över omtanken.

(PS Antalet hjärtinfarkter ökar – ja, en nettoökning om man håller sig till studier på våra breddgrader – av tidsomställningarna, och fotgängarolyckorna i trafiken, och självmorden. Ca 15-50 människor dör om året i Sverige pga tidsomställningarna. Utöver alla som mår dåligt av dem. Inför sommartid året runt, är mitt förslag. Så får vi ljusare eftermiddagar på vintern och behålla de ljusa sommarkvällar vi är vana vid. Om solen går upp nio eller tio i december känns i alla fall för mig rätt irrelevant jämfört med om den går ner klockan fyra eller redan klockan tre.)

3 responses to “Tidsomställning = tre veckors migrän, som ett brev på posten. Tack riksdagen.

  1. Pingback: M som i underbar | Pearltrees

  2. Jag instämmer till fullo. Är det ens någon som tycker det är bra?

    • Bra fråga. Jag känner ingen som är för tidsomställning. En del är emot, en del tycker inte det spelar nån roll. Men jag har aldrig någonsin hört någon säga ”det är klart att vi ska ställa om klockorna två gånger om året”…

Kommentera

