Jag är en stolt curlingförälder

Jag funderar på att reclaima ordet ”curlingförälder”. Det är nämligen så fruktansvärt illa valt.

Jag gillar curling, och råkar vara rätt bra på det. Curling är en precisionssport. Man ska jobba i lag för att få ett ganska tungt föremål att stanna på exakt rätt ställe. Det är vansinnigt kul, ganska svårt, kräver tajming, erfarenhet, lagarbete och intuition. Faktiskt har det inga verkliga beröringspunkter med ”låt gå”-föräldraskap alls.

Däremot påminner curling på många sätt om att hålla barn med en annorlunda funktionsuppsättning på banan. Att få dem att göra vissa saker, och låta bli andra saker. Att starta, fortsätta, styra rätt och stoppa i tid, saker som kräver en fingertoppskänsla utöver det vanliga, och dessutom frenetiskt sopande respektive förmågan att helt kallt låta bli att sopa och i stället se tiden an, massivt förberedande och en långsiktig pedagogisk plan.

Den som går runt och tror att lågaffektivt bemötande innebär att inte göra nåt alls – för att man inte ids, vågar eller vill – har helt missat poängen. Det är nämligen precis som curling en precisionssport för den som intresserar sig för manipulationens ädla konst, i syfte att komma så nära optimala resultat som det bara går. 😉

Jag är gärna en stolt curlingförälder – i ordets rätta bemärkelse.

5 responses to “Jag är en stolt curlingförälder

  1. Lotte Marsiglia

    Härligt. Jag är också en curling förälder som sopar, föser framför mig, visar vägen och bjuder på verktyg. Och som du idkar jag precisionssporten lågaffektivt bemötande för att uppnå resultat. Vilka fantastiska formuleringar du använder! Jag kommer att citera dig vid vår nästa studiecirkel kring Hejlskovs bok ”beteendeproblem i skolan”. Tack

  2. fint formulerat !!

  3. Tack hörrni! 😀

  4. Tack för att du sätter så välformulerade ord på konsten att vara förälder till barn som behöver mer stöd.

Kommentera

