Autistic pride

Familjen tittar på Draktränaren. Protagonisten Hicke tillbringar typ hela natten med att bygga en märklig mekanisk manick för att hjälpa den skadade draken. (Det är min tolkning av ljuden jag hör, jag tittar fortfarande inte på film efter hjärnskakningen eftersom jag föredrar att inte kräkas).

Noah ler och kommenterar tvärsäkert: ”Han är nog autistisk.”

Pappan försöker nyansera tolkningen lite, men barnet ifråga är övertygad. Det är enbart autistiska barn som tillbringar hela natten med att bygga märkliga saker för sitt specialintresse i stället för att sova. Punkt.

Och tja. Kanske är Hicke autistisk, och kanske är han det inte. Jag nöjer mig med att veta att ”autistisk” uppenbarligen är en synonym för ”lysande på sitt specialområde” för en viss nioårig autist jag känner. 😉

5 responses to “Autistic pride

  1. Underbart när det är så de ser sina förebilder 🙂

  2. Jennyinthewoods

    Hej!
    Jag undrar om du kan skriva om eller hänvisa till något du redan skrivit, som handlar om när barnen var lite yngre?
    Känner igen mycket från min egen familj, dock är mina barn yngre. När fick dina diagnos tex? Mvh/Jenny

Kommentera

