Hjärtat i halsgropen

Hjärtat i halsgropen när jag inser att pappan envist knackar på dörren till det genomtrötta flickebarnets rum. Jag vet att hon knappt är pratbar därinne, än mindre har någon sorts tålighet mot inkräktare eller dörrknackare, och jag förväntar mig att höra ljudet av saker som börjar slängas runt.

”Gå din väg!” ropar Mathilda genom dörren. Hon låter väldigt arg.

”Jag bara undrar hur länge jag ska behöva stå här och balansera en sockerbit på näsan?” svarar pappan.

Mathilda öppnar dörren, av ren nyfikenhet misstänker jag, hon kan inte riktigt motstå att få se pappa balansera sockerbitar på näsan.

”Jag vill inte ha en sockerbit”, säger hon surmulet när han erbjuder henne den, ”jag vill ha mat!”

Lättnad. Det var inte en slump att han knackade på hennes dörr i fel ögonblick, utan han visste precis vad han gjorde. Nu steker de korv tillsammans i köket.

2 responses to “Hjärtat i halsgropen

  1. Så fint!

  2. Visst är det ❤

Kommentera

