Helikopterhjärna

Vi kom att prata om olika sätt att tänka, vid kvällsmaten, och jag kom på en liknelse som jag tyckte var rätt bra.

Tänk att hjärnor är som fordon. De flesta människor har en gammal-volvo-hjärna. Det är en stadig sak, som man i princip bara tankar och kör. Den går säkert och bra, i alla väder, så länge det finns en väg, nästan oavsett vägens skick. Ibland krånglar den, då får man skruva lite. Det är inte alltför svårt, och dessutom är världen full av bilmekaniker som förstår sig på den. Varje år måste en gammal Volvo in på besiktning. Men på det stora hela funkar den för det mesta. Den är kanske inte supersnabb eller superrolig att köra, men den är pålitlig. Och helt ärligt, den ligger stadigt på vägen. Den slirar inte runt.

Men barn med NPF, deras hjärnor är mer som… helikoptrar. En helikopter kräver specialbränsle. Den kan bara flygas av en utbildad pilot. I vissa väder är den svår att styra, och man kanske inte ens bör lyfta. Men när helikoptern flyger… Den är snabb, den är rolig, den tar dig vart som helst utan färdiga vägar, den går att finmanövrera på ett sätt som saknar motstycke, och den behöver ingen särskild landningsbana, den kan landa på massor av underlag. Med jämna mellanrum måste helikoptern plockas isär i smådelar och servas, så att man säkert vet att varenda del är hel. Det är inte sådär väldigt gott om mekaniker som förstår sig på en helikopter, så det kan bli klurigt. Därför bör man lära sig att serva den bra själv.

Helikopterhjärnan är känslig, kan man säga. För att den ska kunna flyga måste många saker funka, mycket ska klaffa, från regelbunden detaljservice till rätt väder. Men när helikopterhjärnan flyger. Då är den kung.

11 responses to “Helikopterhjärna

  1. Pingback: M som i underbar | Pearltrees

  2. Tack. Det var en mkt fin beskrivning.

  3. Vilken fantastisk liknelse!

  4. Men gud vad härligt! Vilken underbar liknelse. Själv är jag en bil utan lagomväxel. Jag kör fort som en idiot ibland och kan inte stanna…. förrän jag ligger i diket och inte kan ta mig upp… :-/
    Men jag har nog barn som är helikoptrar. Och att hänga med och förstå sig på dom…. Ja dom är kung!
    Kram!

  5. Vilken underbar förklaring. Tycker det stämmer precis.

  6. Jag älskar dina inlägg! Denna fick mig extra mycket att le och bli alldeles varm i hjärtat! Tack!

  7. Jag brukar beskriva mina barn såhär – sonen med AS tänker med hjärnan, dotter utan diagnos en sprallig teater tjej – tänker med hjärtat och sonen med ADD+autistiska drag – tänker med kroppen.

  8. Pingback: Det topografiska systemet: Om tåg och albatrosser | othermindly

  9. Pingback: Några länkar om NPF som superkraft och funktionsnedsättning | M som i underbar

Kommentera

