Lättare att säga ja.

Jag har hjärnskakning, och världen snurrar lite. Min man har brutit nåt i handen, och har världens värk. Med andra ord är ingen av föräldrarna lämpliga som bilförare. Barnen måste ta skolbussen hem, och det vet de om.

Precis när skolan slutar messade jag femtonåringen och påminde:

”Påminner du alla om att ni åker buss? Pappa kan inte köra bil så bra och har väldigt ont just nu. Om Mathilda gnäller ger du henne telefonen bara, så får hon ta det med oss.”

Mathilda får svårt att prata när hon blir upprörd, och då gör hon oftast gnällande ljud. Det brukar gå femtonåringen på nerverna, vilket bara gör Mathilda ännu mer upprörd. Dessutom är det inte hans jobb att övertyga Mathilda, för det vore orimligt. Det kräver nämligen närmast en doktorstitel i pedagogik, och är definitivt ett jobb för en vuxen.

När de kom hem var han nöjd. Mathilda mindes redan att hon skulle åka skolbuss hem, och hon hade bara svarat okej. Med ett leende, faktiskt.

”Det blir ju väldigt begripligt för henne”, sade jag med en axelryckning. ”Ingen av oss kan köra. Hon måste ta bussen. Det är lätt att förstå, och då blir det lättare för henne att säga ja.”

Femtonåringen tittade undrande på mig. Jag kände att här krävdes en förklaring.

”Jomen, det är ju som när du var sjuk och jag sade till dig ‘Samuel, du behöver gå ut och ta en promenad varje dag'”, förklarade jag. ”Du bara: ‘Whut?! Gå iväg hemifrån för att komma tillbaka till samma ställe? Not gonna happen!’ Det funkade ju inte så bra. Så därför sade jag helt enkelt ‘Samuel, du behöver ge kaninerna vatten varje dag. Om de inte får vatten så dör de.”

”Vänta lite nu”, sade han långsamt. ”Du menar att… Du lurade mig?”

”Näedu, jag lurade dig inte”, skrattade jag, ”Kaninerna dör faktiskt utan vatten. Men när jag sade så blev det begripligt för dig att gå ut varje dag. Och då blev det lättare för dig att säga ja.”

”Hm. Det här måste jag fundera lite på.”

4 responses to “Lättare att säga ja.

  1. Min son hävdar att mammor (och lärare, vilket jag råkar vara båda) har en förmåga att lura rätt svar ur barn bara genom att ställa rätt frågor.

  2. Du är så underbar, fantastiskt bra på att beskriva situationerna på ett bra sätt. Detta visar så tydligt vikten av att formulera sig rätt för att tydliggöra och motivera. Inte alltid lätt men när det blir rätt så faller alla bitarna på plats! Tack!

Kommentera

