Knappast den enda autistiska eleven i Sverige.

Gymnasieeleven Cassandra påpekar, mycket riktigt, att hon knappast är den enda autistiska eleven i Sverige. Och att de förändringar hon behöver mest kanske inte är så väldigt svåra att göra egentligen.

”Vad som frustrerar mig mest med min situation är hur enkelt den skulle kunna förbättras, hur lätt det egentligen är att förbättra skolmiljön för mig, och alla andra autistiska elever.”

Läs hennes viktiga beskrivning av en vanlig dag i skolan här.

One response to “Knappast den enda autistiska eleven i Sverige.

  1. Jag läser Cassandras blogg med oro för att se vad jag gör fel som lärare. En del saker ser jag att jag också är offer för – som de plötsliga bytena av salar. Hade jag vetat om i förväg hade jag meddelat… Det gör mig så vansinnig när jag och mina elever blir omkringskyfflade!

    Att förvarna om upprörande material har jag lärt mig och jag ler alltid på insidan när elever himlar med ögonen efteråt. ”Det var ju inte så farligt!”. Nej, inte för dig, och jag hoppas att det inte var det för någon annan heller. Jag gav en chans att säga till på femminutersrasten för dem som ville slippa, men alla vågar inte avvika.

    Det är så mycket jag inte kan och vet. Jag kan vara rejält stressande ibland tyvärr, men jag hoppas att jag förbättrar mig hela tiden. Jag försöker. 🙂

Kommentera

