Den besynnerliga händelsen med hunden om natten

Ni vet att jag är fanatiskt förtjust i samma-lika, va? Idag upptäckte jag att jag kan ta samma direkttåg hem den här föreläsningsveckan som förra. Samma tåg. Samma tid. Samma vagn. Inga byten. Lycka!

Nämnde jag att jag redan åkt det här tåget? Och den här vagnen? Och slipper undra hur det ser ut och vart det går?

Med autistiske Christophers ord: ”Det är bra att bestämma sig innan för vad man gillar och vad man hatar, det spar mycket tid i livet.”

M som i underbar

av Mark Haddon

Den här boken är en liten pärla. Christopher är femton år och och autist. Han har stora svårigheter med att förstå andra människor och att stå ut med sin omvärld. En natt händer något med grannens hund, och det blir upptakten till en fantastisk detektivhistoria och en lång resa.

”Den besynnerliga händelsen med hunden om natten” är en av de mest nydanande böcker jag någonsin läst. Den handlar mordet på hunden, vars historia vävs samman med Christophers egen. Förutom att boken är charmig och välskriven ger den en unikt levande bild av autism som en personlighetstyp, ett alternativt sätt att uppfatta verkligheten.

Varje kapitel har namn efter ett primtal. Läsaren får ta del av två listor om varför Christopher hatar gult respektive brunt. (Det är bra att bestämma sig innan för vad man gillar och vad man hatar, det spar mycket tid i livet. Det blir till…

View original post 33 fler ord

Kommentera

