Brandlarm

Mathilda har lärt sig i skolan att när brandlarmet ringer ska man springa ut ur byggnaden.

Vårt brandlarm gick. För att vi glömde sätta på fläkten i köket när vi stekte bacon. Mathilda blev stående mitt under larmet, med händerna för öronen, paralyserad. När brorsan satt på fläkten och jag stängt av larmet ville hon springa ut, och jag fick hjälpa henne på med ytterkläder.

”I skolan har jag lärt mig att man måste springa ut när brandlarmet ringer.”

Nu är hon ute. Hon vill ”aldrig mer komma in”. Om det beror på chocken, det låga blodsockret eller att man helt enkelt ska spring ut om larmet går, men att det inte nämnts något om att gå in igen, är lite oklart.

Förhoppningsvis mår hon bättre när jag fått i henne lite mat. Utomhus.

3 responses to “Brandlarm

  1. Käner igen det där. Hänt här två gånger, under sommaren tack och lov då det tog flera timmar att försäkra sonen om att det inte var något som barn, utan bara pappa som glömt att sätta på köksfälkten.

    Hoppas hon kommer in snart.

    • Huvva alltså. Det är inte kul med sånt där oväntat. Mathilda kom in efter en stund, men nu på kvällen var hon orolig. För jag sade att man behöver inte springa ut om det inte brinner, men ”hur ska jag kunna veta om det brinner eller inte?”.

      Det är inte lätt för våra fina. ❤

  2. Jag satt själv ute i en snödriva halva eftermiddagen när jag var 11 år för att brandvarnaren pep att den ville ha nya batterier. Trots att jag visste att det var det den ville och jag hade kollat i hela huset att det inte brann…
    Det där med brandlarm är svårt för oroliga barnsjälar, även utan npf.

    Jag kan ju bara föreställa mig kortslutningen i hjärnan när saker inte gäller alltid, men barnet vet att det är otroligt viktigt att göra rätt för att inte brinna inne…

Kommentera

