Programförklaring

Idag tänker jag lite extra på att vara en medståndare i stället för en motståndare.

M som i underbar

Jag är Mathildas förälder. Min programförklaringen är enkel: I varje situation ska Mathilda veta att jag är den som står med henne och hjälper henne att hitta lösningar. Hon ska veta att jag aldrig ställer mig i den andra änden av planen och blir en av motståndarna.

Det som låter enkelt kompliceras av att hon själv ständigt byter sida, och har svårt att minnas att jag vill hennes bästa. Hon har svårt att säga ja till nästan allt. Det blir lätt så när man inte riktigt kan avgöra vad ens ja kommer att leda till. Säkrast att vägra!

Samarbetet faller med andra ord på mig, ansvaret att hitta sätt att vara en medståndare i stället för en motståndare. Så varje dag kratsar jag hovar, lagar lansen och putsar upp Mathildas sköld innan hon rider ut på tornerbanan som kallas livet med autismspektrumtillstånd. Och sen står jag längst fram i publiken…

View original post 20 fler ord

3 responses to “Programförklaring

  1. Du skriver så bra!

Kommentera

