Specialintressen 2.0

”Mamma, varför avbildas en kyrkogrim oftast som en hund?” frågade Mathilda.

”En vadförnåt?”

”En kyrkogrim.”

”En kyrko… va?”

”En KYRKOGRIM, mamma.”

”Vad är det?”

Mathilda suckade och tog fram en sida på Wikipedia.

”Här, läs själv”, sade hon.

Ungefär samtidigt hörde jag ytterdörren öppnas, det var de andra barnen som hade kommit med skolbussen. Mathilda skuttade ut i hallen:

”Mamma vet inte ens vad en kyrkogrim är!” fnissade hon.

”Vet hon inte?” sade femtonåringen.

”Men vadå, vet du vad en kyrkogrim är? Hur kan du veta det?!” hojtade jag.

Femtonåringen kom in i rummet och ryckte på axlarna.

”Jag antar att jag läste ganska mycket spökhistorier när jag var liten.”

Vad för slags spökhistorier innehåller ord som ‘kyrkogrim‘? Det tycks som om jag ligger lite efter på specialintressefronten.

5 responses to “Specialintressen 2.0

  1. Hm. Jag har för mig att jag läst en bok där en oblat (pojke som lämnats till kloster för att bli munk) blev inmurad i den nya kyrkans grund. Nämndes kyrkogrim där tro?

  2. Mycket möjligt! Jag har fått tips att de ganska nya Paxböcker innehåller kyrkogrim(er?) också.

  3. Låter precis som när mina killar diskuterar politik eller historia mm hänger inte riktigt med alla gånger. Men det är härligt att höra att de är så kunniga och intresserade.

  4. Men boktipsen då? Alla böcker dom innehåller detta ord. Fullständig lista, tack. 😉

Kommentera

