Städinstruktioner ett steg i taget

Vi har länge tränat på att städa. Städning kräver en del förmågor i högre grad än andra. Det är ganska många förmågor, och de handlar alla om perception, kognition och exekution, dvs de förmågor i hjärnans framlob som har att göra med hur vi tar in och processar information, och hur vi sedan utför det som behöver göras. Varje sak jag har räknar upp här kan vara, och är ofta, krånglig för den som har neuropsykiatriska svårigheter.

För att kunna städa behöver man behärska saker som att:

– kunna överblicka ett rum eller en plats

– kunna avgöra vad som hör dit och vad som ska bort

– veta var saker ska vara någonstans

– förstå var saker man inte vet ska vara, borde vara någonstans, dvs ha en god förmåga att kategorisera.

– minnas vad man håller på med och var man var någonstans man var i artbetet.

– ha uthållighet och tålamod nogatt fortsätta tills det är klart

– kunna avgöra när städningen är klar

– kunna starta och avsluta

osv

Städning kräver många förmågor, och det räcker med att en enda av dem inte funkar helt för att uppgiften ska bli omöjlig att lösa. Personer med autism har till exempel ofta ett detaljperspektiv. Det innebär att de kan ha väldigt svårt att överblicka ett rum, avgöra vad som ska bort, vilka saker man kan ta samtidigt för att de hör ihop, och var man ska göra av saker utifrån kategori, dvs att sortera på ett funktionellt sätt. Effekten brukar ofta bli att man (om man överhuvudtaget orkar städa) ”ställer saker till höger”, så att en massa saker som inte alls hör ihop står på samma ställe, och slutresultatet blir svårt att överblicka.

Mathildas teckningar och böcker hamnade länge i leksakslådan, ”för jag leker med dem”, i den mån hon överhuvudtaget hjälpte till att städa alltså, och inte bara konfunderad såg på). Att det fanns något som skilde ”papper”, ”böcker” och ”leksaker” åt var väldigt svårt för henne att greppa när hon var mindre, och idag är det snarare en sorts inlärd kunskap än en automatisk kategorisering, som dessutom inte har något alls att göra med att ”pennor”, ”pysselsaker” eller ”garnnystan” inte heller de hör hemma i leksakslådan. Hon har helt enkelt inte någon definition på vad det är som gör att ”eksaker hör ihop på ett sådant sätt att de passar i en viss låda.

På liknande sätt är uppmärksamhet, uthållighet och att starta och stoppa svårt för den som har ADHD/ADD. Och arbetsminnet kan ställa till det rejält för många med NPF.

Idag ska vi testa en ny grej: Städmanus. Vi har länge jobbat med att städa undan ett visst antal saker, tex ”lägg 10 legobitar i legolådan”, ”Lägg 5 pennor i pennburkarna” eller ”släng 10 skräp i papperskorgen”. Vi har också haft en städkorg för att lägga saker som ska till ett annat rum i, och gjort saker som att torka av, damma av och dammsuga. (Fler förslag på liknande uppgifter finns här i städspelet och i städspelet på nätet).

Att dela upp städningen i många små steg är en effektiv strategi för att städa, men den kräver att någon är med och ger instruktioner hela tiden. Min tanke har varit att lära barnen varje enskild syssla först, innan de sätts samman till en helhet. Nu tycker jag att de flesta uppgifterna är ganska automatiserade, så idag ska vi testa att föra ihop olika delar av städning till ett arbetsflöde, ett manus. Jag har fått inspirationen från hur man programmerar en dator, med repeat- och if-satser. Jag räknar fortfarande med att behöva vara med, men kanske inte behöva ägna mig lika mycket åt detaljstyrning. Vi får väl se hur det går. 😀

Dagens städmanus för pojkarnas rum:

Städa datorbordet

Upprepa tills bordet är tomt (förutom datorerna och de saker som måste vara kvar på bordet, till exempel tangentbord, kylplatta etc):
– 10 saker (där de ska vara eller i flyttkorgen)
– 10 skräp
– Om flyttkorgen är full, gå en runda från rum till rum och ställ allt som finns i korgen där det ska vara. Fortsätt sedan med att tömma datorbordet.
När bordet är tomt (se ovan): Fortsätt till nästa steg.
Finns det något i flyttkorgen? Gå från rum till rum och ställ allt som finns i korgen där det ska vara

Vänd tangentborden upp och ner och skaka ur det så smulor och damm ramlar ur
Damma av datorerna, även uppepå
Damma av bordet, underlägg, kylplattor etc (eller dammsug)
Torka av datorer, datorskärmar, tangentbord med en fuktig (inte blöt) trasa
Torka av bordet med en fuktig (inte blöt) trasa

Skölj ur trasan och häng upp den
Ställ tillbaka flyttkorgen i städskåpet
Lägg tillbaka dammsugare och/eller dammvippa

Klart!

 

 

Dela gärna inlägget så fler får läsa! 🙂

3 svar till “Städinstruktioner ett steg i taget

  1. Ping: M som i underbar | Pearltrees

  2. Ping: Tro inte att det finns något som är självklart – autism | Victorias ADHD - autism - blogg om NPF

  3. Ping: Ett O med bokstäver? | Helgas dagbok

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.