Frisk?! Autism är ingen sjukdom!

Nej, man blir inte ”frisk” från autism av träning, av den enkla orsaken att autism inte är en sjukdom. Det är en personlighetsvariant, ett funktionssätt, eller som Conny brukar säga, ett annat operativsystem. Därför får användningen av ordet ”frisk” mig att vilja kräkas.

Med träning kan en person med autism fungera bättre i vardagen. På vissa sätt, som till exempel i samspelet med andra. Men många saker kan inte tränas bort, som perceptionsstörningar eller stresskänslighet. Och att ”träna bort” autismen är ett helt puckat mål, vem vill träna bort sin personlighet? Jag tränar mina barn för att de ska blomma ut så mycket som de bara kan, att de ska nå SIN fulla potential, inte för att de ska bli bättre på att ”spela normala” eller ”passa in”.

Turligt nog har TV4 rättat sig själva nu. Då återstår bara resten av Sveriges media. Hjälper ni mig att påpeka det för dem?

4 responses to “Frisk?! Autism är ingen sjukdom!

  1. Jag har atypisk autism.men läkaren anser att jag ej bör ha den diagnosen då jag idag inte uppfyller tillräckligt med kriterier.
    Dock uppfyller jag typ alla kriterier på någon några personlighetsstörningar.

    Har autistiska drag.men väldigt få.typ lika många som de flesta

  2. Jag ville bara säga att du är en fantastisk människa. Jag har Asperger Syndrom, kämpar mot psykisk ohälsa och med att acceptera mig själv, och din blogg är ett stort stöd. Krama din fina lilla flicka från mig ❤

  3. Jag har redan skrivit ett mejl till tv4. Blev både arg och besviken.

  4. Pingback: Autism är ingen sjukdom | Mamma WiFi

Kommentera

