Klok

Jag läser i gamla anteckningar och stöter på detta:

”Jag har skickat iväg ett föräldraformulär till habiliteringen. På frågan ‘Beskriv de situationer som fungerar bra’ fick jag lov att svara ‘När hon får vara utomhus ifred (helst utan kläder). För övrigt kommer jag inte på något som fungerar.'”

Jag vill ta den där utmattade mamman i min famn, stryka henne över håret och viska att det kommer att bli bra. Att det finns förklaringar, och strategier, och ett mönster i ”allt som inte funkar”. Att det går att komma bortom det.

Mathilda och jag enades häromdagen om att det var bra att vi fick reda på att hon har autism. Så att vi slutade göra så dumma saker som inte fungerar. Hon är klok hon, min lilla vildvittra.

Kommentera

