Fobiträning

Nioåringen är oväntat positiv till att träna för att slippa sin kryprädsla. Den styr och ställer nämligen i livet så att vanliga saker blir svåra, som att studsa studsmatta eller att äta när det finns en fluga i rummet, om än aldrig så liten.

Vi har börjat jobba med lite material. Nioåringen är väldigt mycket för staplar och siffror, fakta och mätbarhet. Och seriesamtal är ett måste för att överhuvudtaget nå fram.

Några exempel på vårt kommunikationsmaterial:

IMG_6339.JPG

 

IMG_6340.JPG

IMG_6342 IMG_6343

8 responses to “Fobiträning

  1. Läst mina tankar här Tina?
    Har du hittat detta material på nätet?
    Vi ska gå cool-kids nästa termin och har börjat, via hab, att definiera och prata om känslor för att i nästa steg också kunna värdera i staplar eller nivåer för att känslor kan ha olika styrka. Här är allt fortfarande bara på och av. 10 eller inget alls. Typ. Riktigt knepigt är det. Och det gäller katter som riskerar att hoppa upp ur buskar.

    • Haha, tankeläsning är min paradgren! 😉 Näe, jag har gjort det själv. Jag har letat men utan att hitta nåt AST-anpassat material. Så jag samrådde lite med vår psykolog och så gjorde jag detta. Det är ju egentligen bara vanligt samtalsstöd tänker jag. Ang känslor finns Kat-kittet, visst har ni använt det eller minns jag fel?

      • Jodå, vi har använt KAT-kittet, men väldigt lite. Hon har inte kommit till läget där hon förstår att känslor kan ha olika styrkor och hon har inte heller kommit till läget där hon klarar att sitta/stå/gå och lyssna på frågor och sen svara. Hon tar konsekvent över, för att ha kontroll antagligen. Det har därav varit ganska knepigt att få till de där samtalen.

        Vi har börjat nu, äntligen, med träffar på habiliteringen. Där kommer både känslor, bordsträning och lekträning in. Så, jag börjar få förhoppningar om att nu kanske är läget då vi kan börja träna lite också. Inte en dag för tidigt.

      • Tummar för bra träffar!

  2. Åh vad klockrent, funderar på att man säkert kan göra något liknade för att jobba med att kunna slänga saker, vilket utlöser ångest i vårt hem…

  3. Vilka bra exempel! Jag ska också försöka mig på lite seriesamtal snart fast när det gäller en helt annan grej. Så enkelt men ibland ändock så svårt. Kram och tack för alla dina tips!

Kommentera

