Håröm

Om de där dagarna, när inget man gör räcker för att hålla kaoset stången. Men man ändå måste stå kvar. För att ens barn är viktigast i världen.

M som i underbar

När jag var liten hände det ibland att jag fick reda ut min lillasysters hår. Det var tunt och fjunigt och guldglänsande, och varje morgon fanns där gigantiska tovor.

Min lillasyster var vansinnigt håröm; hon är det nog än idag som vuxen. Tovorna var tvungna att lirkas isär, långsamt och försiktigt, ett par guldstrån i taget. När man var färdig låg håret där som en glänsande man, en fantastisk prinsessperuk fast på riktigt.

Jag läste om en studie. Resultatet ska ha varit ungefär att föräldrar till funktionshindrade barn hade ungefär samma stressnivåer som soldater i krig. Hos andra föräldrar sjönk och steg stressen, men hos familjerna med ett funktionshindrat barn var den konstant hög, och som sagt, väldigt hög.

Idag är en sån dag. En dag när graden av bråk kommer att vara konstant, och mina redan höga nivåer av stresshormon kommer att slå i taket igen och igen, som…

View original post 69 fler ord

2 responses to “Håröm

  1. SÅ intressant, och stämmer med min verklighet. Oroat mig för blodtryck o hjärta många gånger (men mest för barnet). Kommer du ihåg vad det var för studie? Skulle vara bra att ha att visa läkaren när man går in i väggen (då o då).
    Hoppas alla orkade igenom dagen 🙂

    • Jag minns inte exakt vart det var, men det finns rätt mycket forskning om det nu i år jämfört med när detta skrevs. Googla tex ”svensk studie autism föräldrar stress” så kommer en uppsats av Linda Grann med hänvisningar till olika studier upp som ett av de första sökresultaten.

Kommentera

