Dagens kalenderblad

När man vaknar klockan halvfem är det bara att tacka och ta emot. Jag har fnulat på en ny design av kalenderblad i några dagar, så här är resultatet av morgonens vedermödor. Är man planeringsjunkie så är man. 😉

Vad har du ägnat denna vackra novembermorgon åt?

 

planner 3 nov 2014

7 responses to “Dagens kalenderblad

  1. Inte mycket mer än tagit mig ur sängen faktiskt.. =/ Lilleman ville inte somna igår kväll, så vi var vakna framåt ett-tiden i natt. Sovit dåligt sen, upp på morgonen för att hjälpa maken få iväg Stumpan till skolan – med ett litet öga sådär ”vid sidan om-googlande” på diverse orsaker till bröstsmärta. Nervös inför morgondagen då inskolning för Myset i förskolan börjar – från och med då är det TVÅ ungar vi ska få iväg de flesta morgnar och jag kan inte annat än undra hur det ska gå…
    Men.. ungen kom iväg, småttingarna har ätit och min egen frukost står nu serverad. Positiva tankar framöver!

  2. Stekt pannkakor och roddat iväg fyra barn till skolan. ”TACKSAM” var mitt ord också i morse. 04:an var glad och skolsugen men inte så snabb. Han kom iväg 10 minuter sent och det var/är ok tack vare en överenskommelse med fröknarna. Jag tänkte på hur det skulle ha varit om vi hade haft en taxi som stått och väntat på honom, men som tur är bor vi i världens bästa hus nästan vägg i vägg med skolan.

    Mellan varven i morgonruschen, plockade jag ner Halloween-pyntet i lådorna. Inte riktigt mitt val, 03:an insisterade och manade på ”Bort med Halloween så att det kan bli jul!” Inte lätt att ha känsla för att 30 dagar är ganska långt fram i tiden…

    Tror jag också kan titulera mig planeringsjunkie. Jag har precis skrivit in en massa hållpunkter för vecka 41, 42 och 43 – 2015. Man kan säga att jag levlade upp Hallowenfestförberedelserna från 42 till 43. Nästa år kommer jag inte glömma bort att köpa slime 🙂

    Blir lite nyfiken på tekniken/hantverket bakom kalenderbladet.

    Kram.

    • Åh, så där välplanerad vill jag också vara! Ska nog skriva några påminnelser åt mig själv inför nästa halloween. 😀

      Själva filen är gjord i Numbers, som är ungefär som Excel fast för Apple. Det i sin tur beror på att jag gillar att kunna ha en del automatik, som att färgen för veckodagen kommer upp automatiskt när jag skriver in ett datum tex.

      Kram!

  3. Tyckte väl att det såg excel-likt ut. Attans så rart det är att ha djupare kunskaper i standardprogrammen. När man väl fått grepp om programmens alla möjligheter, är det bara att sätta igång att skapa. När jag jobbade som projektledare föredrog jag alltid att rita flödesscheman i Excel. Ibland fick flödesschemat plats på en A4 sida men ibland krävdes det A2 storlek –> inga problem i Excel, bara lite efterarbete med skärmaskinen och tejpen.

    Om någon av ungarna önskat sig ett lite knepigare kalastema än något från Disney, så brukar jag klistra in en högupplöst bild i excel, dra ut den till typ 170 x 110 cm, printa ut den, skära bort kanterna och sedan tejpa upp papprena på väggen. Hemsnickrad scene setter :)) Igår hade 02:an kommit till ett beslut efter att ha funderat i en månad: Jag vill ha temat ”Superskurk” på mitt födelsedagskalas den 7 januari. Där fick man lite att klura på…

    Vi använder inte bildscheman här hemma än. ”Man kliar inte förrän det kliar.” Den dagen jag känner att vi måste så tror jag inte mitt val kommer att falla på laminerings- och kardborretejpsternativet. Hellre ett eget uppfunnet system i Excel eller Access och sedan printa ut schemana på färglaserskrivaren.

    Kram en-gång-till/tillbaks.

Kommentera

