Telefonrysare

Jag hör mobilen ringa inne i sovrummet, precis när jag tvålat in händerna. De är alldeles löddriga och även om jag skulle strunta i att skölja av dem och hinna fram till telefonen skulle pekskärmen inte reagera på mina försök att svara i den. Jag ser Mathilda genom dörröppningen.

”Mathilda, kan du svara i telefonen?” Jag håller upp mina löddriga händer och visar henne. ”Jag kan inte svara. Snälla Mathilda, försök att svara i telefonen.”

Hon går iväg. Inte springer utan går. Tveksamt. Vet hon ens vad man säger? Jag ropar efter henne:

”Du kan svara ’Hej det är Mathilda.’” Inombords omformulerar jag det hela till ”Hej det är Mathilda på mammas telefon”, ”Wiman, det här är Mathilda”, ”Hej, mamma kommer snart”, tills jag inser att det är rätt kört och bättre att hålla sig till det ursprungliga, kortare svaret. Jag sköljer av det sista bubblet från händerna.

Telefonen är inne på fjärde signalen nu, om det inte var så att jag väntade på flera viktiga samtal från hemliga telefonnummer hade jag släppt alla förhoppningar och tänkt att jag får ringa tillbaka senare. För hon kommer ju inte att ta det.

Så tystnar signalen mitt i, hon har tryckt på svara! Undrens tid är inte förbi. Men det fortsätter att vara tyst, fast sekunderna går. En, två, tre. Jag sufflerar henne igen, på väg mot rummet och telefonen:

”Mathilda! Säg: ’Det är Mathilda’!”

Då hör jag ett tveksamt: ”Hej?”

Jaaa! Hon har svarat! Nu är jag nästan framme. ”Är mamma inne?” kan jag urskilja från högtalaren. Det är vår äldsta dotter som ringer. Utan ett ord lämnar Mathilda över telefonen till mig. Sen vänder hon och går.

3 responses to “Telefonrysare

  1. Vilken seger. Om än bara för denna gången, detta tillfället. Fantastiskt!

  2. Beundransvärt gjort av Mathilda! Kan tänka mig ångesten hon kände när hon svarade. Bland det värsta jag vet är att svara i telefon, särskilt en telefon som inte är min egen.

Kommentera

