Hur fyller man på energi när man är jättetrött?

Jag fick ett brev. Ett välformulerat och fint brev, med en viktig fråga. Den löd ungefär så här: Jag har ADHD. Jag pluggar. Jag märker att jag blir tröttare och tröttare, men jag vet inte vad jag ska göra för att fylla på energi, och ingen kan svara mig när jag frågar.

Jag tänkte att det är nog många människor som ställer sig den frågan. Så jag saxar en del ur mitt svar, och hoppas att det kan vara till nytta för fler:

Hej!

Jag tänker att det låter illavarslande att du blir tröttare, mer glömsk osv. Det kan tyda på olika saker.

Först tänker jag att man bör utesluta rent fysiska orsaker som vitaminbrister eller sjukdom. Även den som har ADHD eller en historia av utmattning kan få helt orelaterade fysiska obalanser. Dessutom är vissa bristtillstånd vanligare vid ADHD, en del tror att det har att göra med att många med NPF har en knölig mage, men det finns också vissa belägg för att personer med ADHD helt enkelt gör åt mer av vissa näringsämnen.. Det finns också en del ”tysta” sjukdomar, till exempel astma, födoämnesallergier, hypotyreos och binjurebarksvikt som kan ge en väldigt trötthet, men som man kanske inte märker på något annat sätt. Så jag tycker nog att din läkare på psykiatrin eller vårdcentralen bör göra en ordentlig fysisk kontroll av dig.

Hur har du det med D-vitamin? Det är en vanlig brist i Sverige om hösten och vintern, men extra vanlig om man har NPF, och den som har NPF är också mer känslig för även en lättare D-vitaminbrist. D-vitamin kan man köpa på hälsokosten eller få utskrivet av sin läkare. I Sverige skriver man oftast ut ca 800 IU per dag, för den med NPF är 2000-5000 IU/dag en mer lämplig dos, och enligt den senaste forskningen är det nog bra för alla människor.

En annan jättevanlig vitaminbrist just hos dem som har NPF är B-vitamin. Jag tänker att det vore nog bra om din läkare kollade upp hur du har det med tex folsyra, vitamin B12 osv. Just B-vitaminbrist ger minnesproblem, en sorts tröghet i tanken, och kan även ge fumlighet. Det finns även andra vitaminbrister som är vanligare hos personer med NPF. B-vitaminer är bra om de kollas av en läkare.

Magnesiumbrist är enligt forskningen ganska vanligt vid ADHD, och särskilt för den som behandlas med centralstimulerande ADHD-medicin. Magnesiumbrist ger de symtom du beskriver, i synnerhet en känsla av stress och svårighet att slappna, och dessutom en benägenhet att få kramper, särskilt i fötterna och vaderna, och särskilt på natten.  Tyvärr finns inga riktigt bra blodprover för magnesiumbrist, eftersom nivån i blodet är den sista som sjunker, kroppen prioriterar att hålla nivån där ok. Men även om man inte kan testa magnesiumbrist med vanliga blodprov kan man ta magnesiumtillskott i ca en månad och se om det gör nån skillnad. Runt 500-700 mg magnesium, helst i form av magnesiumcitrat och gärna tillsammans med vitamin B6, kan vara bra att försöka få i sig per dag. Ett annat alternativ är att byta salt hemma, från vanligt salt till sorten som heter Seltin, och finns i den vanliga salthyllan. Seltin innehåller mer magnesium och kalium än vanligt salt.

När dessa saker är uteslutna finns fortfarande en hel del kvar att tänka på.

Den största risken är som du själv säger att du kanske håller på att gå in i väggen igen. Tyvärr finns inga enkla lösningar för att fylla på energi, eller snarare är det så att de kanske inte räcker tilli. Att leva med ADHD innebär att göra åt mer psykisk energi per timme än andra människor, men samtidigt ha svårare än andra att fylla på energireserverna. Det blir som att försöka ösa vatten med en hink som läcker snabbare än man hinner fylla på den. För många är den enda lösningen att dra ner på vad man gör.

Att jobba eller studera på deltid, hitta ett lagom tempo för allt som tar energi och hitta sätt att fylla på med energi. Ang att studera på deltid finns regler hos CSN för att underlätta, så att den som har en funktionsnedsättning kan ha rätt att studera mindre tid (75-80% tror jag det är) men ändå få 100% från CSN. Jag kan inte reglerna, men det borde den ansvariga för funktionshinder ha koll på eller kunna ta reda på.

Många med ADHD har stora svårigheter med sömnen, och många blir hjälpta av sömnhormonet melatonin. Det ska psykiatrin också kunna hjälpa dig med. Melatonin finns både som snabbverkande melatoninkapslar (som ofta har bäst effekt för den som har NPF) eller långsamverkande tabletter som heter Cirkadin (som har bättre effekt för andra patientgrupper men är förstahandspreparatet att testa). Dessutom finns en del milda sömnmedel som tex Atarax, som är vanliga att man provar med vid ADHD. Atarax är även en typ av allergimedicin, och kan ha en positiv effekt på perceptionsstörningar.

Om det är svårt med alla kontakter finns en möjlighet att din kommun har en tjänst som heter Personligt ombud, som kan hjälpa dig att tex kontakta vården osv. Du kan också få hjälp av Socialtjänsten genom något som heter Boendestöd. Vuxenpsykiatrin brukar ha en kurator som är insatt i vad för stöd som finns att få där du bor.

Om att ladda batterierna:

En vän till mig, Lotta, har skrivit på sin blogg om hur hon delar upp tiden med färger efter vad som tar och vad som ger energi. Det är ett bra sätt att både själv klura ut vad man behöver göra mer eller mindre av, och även att planera sin tid. Här kan du läsa om det: http://lotta-abrahamsson.blogspot.se/2012/03/grona-dagar-har-du-det.html

Vad man fyller på energi av är väldigt olika. För en del är det att sova. För andra är det att träffa folk. Ytterligare andra laddar bäst ensamma. En del behöver röra sig och göra saker fysiskt, andra behöver vara stilla. Det går inte att säga ”gör så här så får du energi”. En del behöver vila från sinnesintryck (syn, ljud, ljus, känsel osv), och min erfarenhet (även om jag inte vet om det finns någon forskning som stödjer det) är att bland dem som blivit hemmasittare är perceptionsstörningar ofta ett stort problem, dvs att man har extra svårt med intryck. Eftersom många med ADHD har särskilt svårt med exekutiva funktioner, som att starta/stoppa/hålla igång/bli klar i tid/skynda sig osv kan de exekutiva funktionerna behöva vila, till exempel genom att man gör vad som faller en in, utan några måsten eller borden.

Rent generellt tänker jag på att hitta aktiviteter som träffar rätt på många olika punkter, för att de ska ge energi:

– Innebär lagom mycket social kontakt för att ge energi
– Innebär lagom med fysisk aktivitet för att ge energi
– Innebär lagom med sinnesintryck för att ge energi
– Innebär lagom intellektuella utmaningar (att ha jättetråkigt eller jätteroligt kan innebära en stor stress)
– Innebär att man inte överbelastar sina exekutiva funktioner utan gärna låter dem vila.
– Är lagom lockande, så att det inte är jättesvårt att komma igång med dem, men inte heller jättesvårt att avsluta dem.

Man kanske inte kan hitta den perfekta aktiviteten. Då får man tänka i plus och minuslistor, för att hitta nåt som ger så mycket plus som möjligt på energikontot. Även saker som kostar en hel del energi kan ge mer energi i slutänden, och även saker som är roliga kan ta massor av energi. Och kruxet med att ge råd är att det bara är du som kan ta reda på vad varje aktivitet ger och kostar för just dig.

Jag tänker att ibland kan man behöva någon kunnig att bolla med. Det finns idag en del ADHD-coacher, KBT-psykologer osv som har kunskap om NPF, och en sån kan vara bra att prata med. Psykiatrin kanske kan erbjuda dig att träffa en kurator eller psykolog några gånger för att försöka bena i exakt vad du behöver.

Tja, det var några tankar. Jag hoppas att du hittar något som fungerar. Av allt det jag skrivit tror jag (tyvärr, för det är jättetrist) att det viktigaste att göra just precis nu är att dra ner på tempot rejält, kanske genom att gå ner i studietid, och att kolla upp så du inte har några allvarligare vitaminbrister.

Jag tänker också på detta att du skriver att du skäms… Vet du, jag tycker nog inte att man behöver skämmas över saker man inte valt. 😉 Du valde inte att födas med en ADHD-hjärna. Du har den oavsett vad du eller andra tycker om det. I ADHD-diagnosen ingår att man ska ha väsentliga problem i vardagen, med saker som uthållighet, att prioritera, komma ihåg och få saker gjorda. Om du inte hade större problem än de flesta (närmare bestämt runt 95 av 100 personer) med de här sakerna hade du inte haft ADHD, och utan ADHD hade du inte haft stora problem med sånt. Det handlar inte om att inte försöka tillräckligt, inte vara motiverad eller att inte vilja. Det handlar om att faktiskt inte förmå.

Vissa människor kommer antagligen aldrig att bli fantastiska basketspelare för att de är för korta. Andra människor kommer kanske aldrig att bli utmärkta vardagsstrateger, för de har för kort arbetsminne eller en för lättstressad hjärna. Vissa personer kanske aldrig kommer att kunna urskilja fåglar på långt håll, för de har synfel, eller komponera en symfoni, för de är faktiskt inte särskilt musikaliska.

Vi är de människor vi är, med den uppsättning talanger, lättheter och svårigheter vi har. Det enda vi behöver skämmas över är vad vi gör med det vi har att förvalta, inte över att vi inte är så bra på precis allting. Så tycker jag.

/Tina

6 responses to “Hur fyller man på energi när man är jättetrött?

  1. Pingback: Hur fyller man på energi när man är jättetrött? | ogonrorelseterapi

  2. Reblogga detta på ©Linslust och kommenterade:
    En mycket viktig aspekt på det här med att vara trött och ha neuropsykiatriska funktionsuppsättningar som väldigt många inom vården missat totalt och som många behöver hjälp med att hitta strategier för att hantera. Tack Tina Wiman ❤

  3. Hej
    Jag misstänker att inte samma doser av vitaminer och tillskott gäller för barn?
    Min dotter är 10 år med autism. Hon har gått hos dietist (och hab ang maten). Hos dietisten förde vi matdagbok för att se hur hon fick i sig av olika vitaminer och födoämnen. På de flesta ämnen låg hon okej, fast rekommenderades ett vanligt balndad burk vitaminer för barn.

    Men när du skriver att de som har NPF behöver mer av vissa ämnen än andra så blir jag lite tveksam. Dietisten hade definitvt inte den kunskapen. Kan ju i ärlighetens namn säga att vi inte kommit igång med den vitaminburken som vi köpt, men jag funderar på om den räcker? Eller om jag bör skaffa något mer/annat? Vad rekommenderar du?

    /Emma

    • Hej Emma!

      Nej, det är inte samma rekommendationer för barn som för vuxna, utan det är lägre. Jag tänker att en vanlig vitamin-mineral för barn är en jättebra början när matintaget strular. Vissa vitaminer och de flesta mineraler kan vara rent skadliga att överdosera, så en diskussion om extra tillskott tänker jag ändå är en fråga för dietist och läkare, inte för mig.

      Jag tycker personligen att man bör vara lite restriktiv i att ta blodprover ”bara för att” med barn med autism. De flesta har så många jobbiga kroppsupplevelser och så mycket kontakt med sjukvården ändå, utan att man tar prover som kanske inte behövs. Men om du misstänker nån speciell brist eller om din dotter verkar ovanligt trött, lättare blir sjuk än vanligt etc, då tänker jag att den diskussionen är viktig att ta med dietisten och/eller läkaren, så att ni tillsammans kan fundera kring vad som är en bra väg framåt. Dietisten träffar ju er och kan ge mer specifika råd för just din dotter, på ett sätt som jag inte kan. Och om du känner att du vill prata mer om specifika näringsämnen med dietisten redan nu så kan du ju skicka henne länken till det här inlägget till exempel, eller skriva ut texten och ge henne?

  4. Tack för dessa tips.
    Har liknande bekymmer som den person som skrev till dig, alltså att jag blir tröttare och tröttare. Har dock Asperger och inte ADHD. Har du några konkreta tips där, eller är det ungefär samma som till dem med ADHD?

Kommentera

