Hjälpa till

Med dunkande huvud släpade jag mig upp ur soffan där jag slocknat på eftermiddagen. Det var mörkt utanför fönstret, och tyst, och jag mådde mindre illa än när jag somnade. Jag hittade Mathilda läsande på en stol i sitt rum, men sjuåringen som borde vara hemma svarade inte när jag ropade och var inte i sitt rum.

”Mathilda, var är Hannah? Har du sett Hannah, Mathilda?”

”Hon är inte inne.”

”Okej… Kan du gå ut och titta om hon är med pappa?”

”Javisst, mamma!” (ja, på sant, hon sade så. Hon säger också saker som ”god morgon” eller ”något” med varje bokstav uttalad helt.)

Jag gick in på toa. Mitt huvud brände som eld, och rummet snurrade lite. Mathilda gjorde sig i ordning där utanför i hallen, men så tog det stopp. Med närmast hysteriskt tonfall ropade hon genom dörren:

”Mamma! Jag hittar inte min ficklampa!”

”Jag vet inte var den är, gumman”, sade jag, så lugnt jag kunde. Världen gungade av ljudet. ”Finns det några ficklampor på skoskåpet? Har du tittat?”

”Det finns två ficklampor där, men mamma, de är svaga! De lyser inte så bra som min ficklampa!” Hon lät mer och mer desperat för varje ord. Rörelserna där utanför började bli okoordinerade och slängiga, det slamrade och smällde när hon for runt som en liten iller. Jag antog att hon letade lika planlöst som vanligt. Utan system och med mycket liten sannolikhet att faktiskt hitta det hon sökte, och rätt stor sannolikhet att riva ner saker av misstag, gå in i hörn och bli hysterisk inom loppet av några minuter.

Jag suckade och började gå ut för att hjälpa till. Innan jag hann fram hojtade hon glatt:

”Jag hittade den!” och försvann ut genom ytterdörren. Som om den eskalerande hysterin jag nyss hört aldrig existerat.

Ibland innebär det mer jobb att be om hjälp än att helt enkelt göra saker själv. Eller ibland och ibland, nästan alltid är det så. Det är snarare en sorts pedagogisk gärning, ungefär som när ens tvååring ”hjälper till” att vika tvätt.

Kommentera

