Förtydligande

Ja, jag skriker åt mina barn, eller i alla fall höjer rösten, säkert minst en gång om dagen. Oftast funkar det mindre bra. För det mesta var det inte meningen. Ibland hade jag kunnat göra bättre ifrån mig. Då och då ger det önskad effekt.

Bara så vi är på det klara med grundförutsättningarna: Den som letar efter en perfekt förälder kommer inte att hitta det här.

5 responses to “Förtydligande

  1. Vi är alla människor, har själv aldrig försökt bevisa att jag alltid är perfekt/pedagogiskt. Men det kanske oxå är en av de saker som vi Npf föräldrar faktiskt är bra på. Vi vet att vi inte är perfekta, vi märker ganska snabbt om något inte var till det bästa. Och som alla föräldrar så fick vi ingen manual med barnen då de föddes.
    Kram till dig från en som höjt rösten oxå, men jag har lärt mig att faktiskt säga förlåt. Som jag faktiskt gjorde i morse till min tonåring då mitt humör sjönk igår kväll. Det lär honom oxå att man faktiskt kan be om ursäkt. Något som han är dålig på 😉

  2. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Vem tusan är perfekt? Och det där lilla ”förlåt” är oerhört viktigt när man insåg att det var dumt att skrika. Det gälle även för (oss) icke-npf-föräldrar!!

  3. Jag brukar tänka att det är viktigt att visa sina barn ärlighet – och att ingen av oss är perfekt. Vi gör fel ibland. Och vi får be om förlåtelse när situationen blir överilad. Är inte det en viktig del av uppfostran också – att som förälder visa att det är okej att göra fel och att pröva om igen!?

Kommentera

