Poesi

Mathilda älskar poesi. Jag letar fram en av mina personliga favoritdikter av Edith Södergran, Stjärnorna, och läser den för barnen.

När natten kommer
står jag på trappan och lyssnar,
stjärnorna svärma i trädgården
och jag står ute i mörkret.
Hör, en stjärna föll med en klang!
Gå icke ut i gräset med bara fötter;
min trädgård är full av skärvor.

Mathilda suger i sig orden som hon alltid gjort, njutningsfullt, drömmande. Noah är mer pragmatisk.

”Jag fattar inte”, säger han.

”Jomen, hon menar ungefär att om stjärnorna ramlade ner skulle det bli skärvor på gräsmattan”, säger jag.

”Näe. Det var nog en kruka eller nåt annat som ramlade som hon hörde”, svarar han.

Apropå ett konkret språk och att tolka orden bokstavligt.

Kommentera

