Gästbloggare: Det handlar om att överleva.

Jag har två guppys i akvariet. De har blivit mer och mer utmärglade under den tid de bott hos oss. De får mat 2-3 ggr om dagen, men de har blivit magrare och magrare. Den ena tjejen har tagit en tugga av maten och spottat ut den fångat en ny flinga och spottat ut utom när det gäller mygglarver, men inte ens då har hon ätit speciellt mycket. Mest simmat runt, som om hon inte är intresserad.

Jag tänkte vill hon inte äta så får det vara. Hon äter när hon blir hungrig. Till slut låg hon uppe på pumpen eller på botten helt orkeslös. Viljan att fånga maten fanns men inte orken att simma och hämta den.

Då vaknade jag. En varelse vars ork är helt slut på grund av svält kommer att dö. Om jag ska kunna rädda guppysarna, framförallt den mest utmärglade måste jag agera. Anpassa mina krav till deras ork och förmåga.

Nu har de fått anpassningar för att klara av sin vardag och inte svälta ihjäl. De bor i yngelakvariet som flyter i det stora. Då slipper de simma i strömmen, kan lägga sig på botten och vila, de slipper simma runt i hela akvariet för att fånga maten, ingen annan tar deras mat, och det serveras bara mygglarver. Allt för att spara orken och så att de förhoppningsvis kommer att överleva.

Mitt barn behöver samma anpassningar. Hen behöver mat som hen äter, så att hen får energi och inte svälter. Hen behöver en miljö där hen inte gör av med mer ork än vad som finns. Ett ”yngelakvarium” där hen kan kan spara energi. Rätt anpassningar och krav både i hemmet och skolan så hen klarar vardagen. Precis som med fiskarna är det inte mycket som krävs av de vuxna runt omkring, men med tanke på de kommentarer jag får från skolan och vuxna runt omkring så verkar det som om de måste ta ner månen åt hen. Förutom att hen måste lära sig, att jag måste visa vem som bestämmer, att jag överdriver m.m.

Mina fiskar har fått vardagen anpassad så att de överlever. När ska mitt barn få detsamma? Det handlar faktiskt om överlevnad för barnet också.

One response to “Gästbloggare: Det handlar om att överleva.

  1. Reblogga detta på ogonrorelseterapi och kommenterade:
    Hej kära läsare!
    Här kommer en Reblogg av en förälder angående anpassningar i vardagen för att våra barn ska orka och överleva! LÄS!!

Kommentera

