Får jag lön från er nu, Borlänge Kommun? Eller hur har ni tänkt?

Nu är jag så besviken på Borlänge Kommun. Trots alla de möten vi NPF-föräldragrupper haft med kommunen, trots utbildningar av tjänstemän och politiker verkar inget ha gått in om autism och ADHD. Man verkar ha missat helt att våra barn behöver rutiner och att varje detalj är densamma. Att varje ändring, oavsett hur liten, ställer till med problem för oss, det trodde jag att man hade förstått. Att vi behöver information i god tid, och i detalj, det trodde jag att man visste. Tydligen hade jag fel.

Skolskjutsarna för terminen är ändrade utan information och tydligen utan större eftertanke. Ändringarna som sådana har jag inga invändningar emot, eller bara små sådana, det är ändå rimligt att en kommun försöker samordna och förenkla trafiken (och hos oss är det inte som på andra ställen i kommunen, att barnen förväntas gå flera kilometer och korsa riksvägen för att komma till busshållplatsen). Att ändra hållplatser och tidtabell här där vi bor är logiskt och antagligen kostnadseffektivt.

Men informationen. Eller ja. Först bristen på information, inte ens rektorerna har haft några svar. Och så nu, ”informationen”:

”Skolledningen vill nu ge lugnande besked.

Busslinjen kan ha fått ett nytt nummer. Efter upphandlingen av trafiken kan också föraren vara en ny person för barnen. Hållplatsen kan vara flyttad en kortare sträcka.”

Lugnande besked? Lugnande besked???!!! Nytt bussnummer, ny förare, ny hållplats… Lugnande besked. Driver ni med mig?

Jag har tre barn som vart och ett vägrat att gå på skolbussen när det varit en annan chaufför än vanligt. Ett barn har hamnat i freeze och blivit helt okontaktbar när skolbussen fått parkera 50 meter från den vanliga hållplatsen på grund av ett oplanerat grävarbete när ett vattenrör i gatan börjat läcka. Ett annat barn har fått panik över att hon inte känt igen skolvägen när höstlöven fallit. Saker som ”Det sitter vuxna på bussen som inte ska vara där” eller ”Chauffören hade en keps på sig” ställer till med oöverstigliga hinder, och gör att jag måste hämta barnen oplanerat från skolan redan nu, med samma buss, samma förare och samma hållplats. Och justja. De åker bara skolbuss hem, inte till skolan. För annars räcker inte energin till skoldagen också. Redan att åka fel väg till dagis slutade i katastrof, trots egen bil och samma föräldrar som vanligt…

Och så nu: Nytt bussnummer, ny förare, ny hållplats.

Jag hade behövt veta det här för ett par veckor sedan, för att kunna förbereda barnen tillräckligt på förändringarna. Vi hade behövt prova att åka buss, få information om de exakta hållplatserna, till och med en illustration av hur man använder busskortet.

Det tar mig i genomsnitt två till tre veckor att jobba in grunderna i hur en ny rutin, oavsett vilken, fungerar. Sedan tar det ytterligare veckor innan den är befäst och fungerande. Så jag antar att jag vet vad jag kommer att göra de närmaste månaderna. Under förutsättning att barnen inte packar ihop totalt och går in i väggen igen pga skolsituationen, och ifall de faktiskt klarar av kollektivtrafiken, kommer vi att åka buss. Och buss. Och mera buss. För det här med ”inkludering” och ”en skola för alla”, det är tydligen inte den här kommunens paradgren.

Får jag lön från er nu, Borlänge Kommun? Eller hur har ni tänkt?

One response to “Får jag lön från er nu, Borlänge Kommun? Eller hur har ni tänkt?

  1. Pingback: Är det rimligt? | M som i underbar

Kommentera

