Att gå i stället för att springa

Femtonåringens jobb är att släppa in mammakaninen Bysan från hagen till sina ungar i stora buren varje kväll. Kaninmammor diar en eller två gånger om dygnet, och på morgonen ser man att Bysan är så full av mjölk att det gör ont. Så på kvällen måste hon in till ungarna och så får hon hoppa ut till de andra på morgonen. Bysan är dock stundtals av en annan åsikt, både på kvällen och på morgonen. Och ungarnas bur måste vara stängd, annars tar sig både katter och skator in, med katastrofalt resultat.

Igår kväll kom femtonåringen in med en glad nyhet.

”Jag har upptäckt en sak”, sade han. ”Jag stannade upp och tittade på vad som hände när jag jagade henne, och såg att för varje steg jag tar behöver hon ta trettiofem steg. Hon blir helt enkelt mycket tröttare än jag. Så i stället för att springa efter henne gick jag. Och till slut blev hon trött, men då var inte jag trött.”

Jag kan tänka på massor av situationer när det är oerhört mycket mer effektivt att gå i stället för att springa, att ta ett steg tillbaka i stället för att gå framåt, att sänka rösten i stället för att höja den. Men allt det där är sådana saker som man måste upptäcka själv. Ibland med lite uppmuntran från någon annan.

Kommentera

