SMS-lån på relationskontot

Boken Beteendeproblem i skolan av Bo Hejlskov Elvén

Boken Beteendeproblem i skolan av Bo Hejlskov Elvén

Jag har precis slagit igen pärmarna på Beteendeproblem i skolan av Bo Hejlskov Elvén, och som vanligt är jag uppfylld av nya tankar och infallsvinklar. En sak som slog mig särskilt är att det här med relationer är som ett konto. Ibland väljer vi mindre bra lösningar på situationer, eller kanske till och med brusar upp och gör alltihop värre.

Och det där är som att ta ett SMS-lån på relationskontot – i längden kommer det att kosta på rätt mycket på relationen, betydligt mer än det vi egentligen hade behövt betala om vi hade varit mer förutseende eller sparsamma. Om vi har en ganska solid relation, om det finns mycket på det där kontot, då kanske vi kommer undan med att bete oss illa ibland, även om det förstås inte är bra. Men när kontot närmar sig tomt, då går det inte längre. Det finns inga SMS-lån i världen som fyller på relationskontot, i längden tömmer de det bara.

En annan tanke som slog mig är denna: Jag har länge funderat på hur jag kunde klara skolan utan några omfattande konflikter. För visst hade jag konflikter med vuxna, men oftare gick jag helt enkelt undan. Jag är ju rätt temperamentsfull, och inte ett dugg benägen att böja mig för auktoriteter, snarare tvärtom. 😉 Men antagligen hjälpte det mig att jag är uppfostrad med regeln och synsättet att den som höjer rösten har förlorat argumentationen. När lärare betedde sig obegripligt och otrevligt ansåg jag att de hade förlorat och jag hade vunnit. När man har vunnit behöver man inte trappa upp en konflikt ytterligare. 😉

2 responses to “SMS-lån på relationskontot

  1. Vilken bra slutsats du kom fram till på slutet. Man kan önska att de lärarna som höjde rösten också såg det så… att dom förlorat alltså. Jag är också temperamentsfull men var väldigt lugn i skolan. Kanske var jag rädd för de som höjde rösten – det tror jag faktiskt. Men jag har även problem med att ha en vettig kommunikation i stunden, jag blir tyst för att jag är mållös liksom. Numera när jag har större svårigheter med min hypomani (i min bipolära sjukdom) så kan jag konversera och komma dit jag vill så allt går till överdrift istället.
    Väldigt bra inlägg i alla fall. Kram!

Kommentera

