Alla människor är inflexibla egentligen

Jag kan tycka att min man är inflexibel ibland, men vet ni vad? Han tycker detsamma om mig!

Jag fick en intressant tanke idag. Jag tänkte att alla människor är inflexibla egentligen. Skillnaden är bara vad man är inflexibel kring.

Mathilda vill att detaljerna ska vara rätt. Hon vill att det ska bli som hon tänkte sig, och att saker ska kännas, smaka, lukta, låta behagliga och trevliga för henne. Jättefula tajts som är sköna att gå i = bra. Lukten av starka blommor = dåligt. Fel väg till skolan = jättedåligt.

Många andra människor vill att att maten som serveras på vissa måltider ska vara som de är vana, ingen spaghetti till frukost liksom. Eller att folk de möter ska tycka att de har snygga kläder, att de sänder ut ett budskap som säger att de vet vad de har på sig och vad som är modernt.

Men egentligen finns ingen skillnad.

Mathilda tänker i detaljer. Hon har känsliga sinnen och störs lätt ut om något blir fel eller för intensivt. Hon vill att detaljerna ska stämma. Hon tänker inte i termer av status, vad andra tycker om henne eller hennes val. Hon tycker inte om när hennes världsbild eller vanor rubbas, och det är detaljerna som är viktiga. Mathilda vill att alla de små sakerna ska stämma.

Många andra människor tänker i helheter. De kanske inte ens uppfattar detaljer. De tänker i kategorier och underkategorier, spaghetti carbonara ingår inte i frukostbegreppet, fastän det är mat. De undrar vad andra människor anser om deras val, och vill vara till lags. De tycker inte om när deras världsbild eller vanor rubbas, men det är inte detaljerna som gör skillnaden utan helheten. De vill att sammanhangen ska stämma.

Utifrån vårt sätt att uppfatta världen vill vi att den ska vara densamma, att den ska vara begriplig, hanterbar och som vi vill ha den.

4 responses to “Alla människor är inflexibla egentligen

  1. Jag håller med dig, det är generellt sett intressant att man räknas som oförmögen att anpassa sig vid vissa personlighetsstämplar. Men efter många års kämpande med(=läs mot) skolor, HAB, BUP och annat så anser jag att det verkligen är som du skriver NT-personer kan vara mer inflexibla än NPF-personer…det har jag ofta upplevt.Fast jag tror ju ändå att det alla vi Homo Sapiens vill är att världen ska vara begriplig, det är bara att vi lägger pusslet väldigt olika : )

Kommentera

