Tack för all din hjälp

En halvtimme före läggdags kom Mathilda och Hannah på att  de skulle leka picknick med grannbarnen. Mathilda tjatade på mig tills jag tog mig upp ur fåtöljen, där jag satt med dunkande migränhuvudvärk, och ut i köket.

Vi bredde mackor. Vi rotade i kylen efter coctailtomater. Mathilda hämtade juice och jag hyvlade ost. Mitt i stöket kom äldsta grannflickan in genom ytterdörren.

”Om du stressar mig går det långsammare!” hörde jag Mathilda säga ute i hallen, ganska skarpt. Hon blir sån när hon är stressad. Jag var imponerad att hon överhuvudtaget klarade att formulera tanken.

Picknickkorgen var klar och Mathilda gick ut genom dörren. Jag gick tillbaka till min fåtölj, för att njuta av den välförtjänta tystnad som var orsaken att jag överhuvudtaget orkat resa mig ur den. När jag satt mig hörde jag ytterdörren öppnas igen och Mathilda som ropade något. Suckande reste jag mig och gick ut i hallen.

”Vad sade du?”

”Tack för all din hjälp, mamma!”

”Va?” sade jag. Jag förstod inte riktigt. Jag hade förväntat mig en smärre katastrof, som bortglömda teskedar, osämja eller ost som ramlat ner på marken.

”Tack för all din hjälp, mamma! Du hjälpte mig att packa picknickkorgen. Tack.” Mathilda drämde igen dörren och jag hörde henne springa över grusgången.

Jag stod kvar, med tårar i ögonen. Mitt barn kom tillbaka från sin efterlängtade picknick för att tacka mig. För att jag hjälpte henne att bre några mackor. Förstår ni hur stort det är?

6 responses to “Tack för all din hjälp

  1. Ja, jag förstår definitivt hur stort det är!

  2. Till och med jag grät, ord som inte kommer från min sons mun. Men på något vis vet jag att de finns där i hans ögon.
    Vilken känsla det måste vart när det ”plötsligt händer”
    Kram till er

  3. Åh. Så underbart att läsa!!! En stor dag!

Kommentera

