f.lux gör att ljuset från skärmen anpassas till tiden på dygnet

Efter ett tips från åttaåringens BUP-läkare har jag installerat gratisprogrammet f.lux på våra datorer. Det blå ljuset från datorskärmar, mobiler och surfplattor riskerar att göra det svårt att somna, särskilt personer som redan har en sömnstörning. Man tror att det har ett samband med att blått ljus bryter ner sömnhormonet melatonin.

f.lux är ett litet program som anpassar ljuset från skärmen till tid på dygnet. På morgonen kommer skärmen att ge ett blåare ljus, för att imitera det blåtonade dagsljuset. Ju längre dagen går desto rödare kommer ljuset att bli, och till kvällen är det som rödast. Rött ljus är det enda ljus som inte bryter ner melatonin.

Det här ska bli riktigt spännande! Håll tummarna att min lilla nattuggla kan sova bättre i fortsättningen!

11 responses to “f.lux gör att ljuset från skärmen anpassas till tiden på dygnet

  1. Vilket bra tips! Föreslog för 13-årige sonen att han kanske skulle prova f.lux, och han blev eld och lågor och laddade genast ner! Han har ju inte hunnit testa så länge, men tycker det känns skönare att titta på skärmen nu.

  2. Jag ska också prova! Tack ännu en gång för tipsen du kommer med 🙂

  3. Tack för tipset! Har installerat på min egen dator och det är väldigt behagligt! Nu ska jag gå lös på adhd-barnens mobiler och ipad!

  4. Tack för tipset. Nu har både jag och sonen denna på våra datorer fungerar klockrent. Han blir lugnare och jag slipper migrän . Synd man inte kan ha den på TVn också. 🙂

  5. Hej. Har du märkt någon effekt? 🙂

  6. För mig kostar f.lux 20,00kr så jag kan inte ta hem det på min mobil

Kommentera

