Kontrasten

Mathildas dörr smäller igen. Jag ropar efter henne:

”Men Mathilda, det är ohövligt att klä ut sig när det inte är ett utklädningskalas man ska på!”

Idag är inte en dag när jag har ork att ritprata, tillämpa CBS, använda samtalsmatta. Och i ärlighetens namn är det redan för sent, Mathilda har låst in sig på sitt rum fast hon skulle behöva äta klart sin frukost.

När man är tre år är det okej att dyka upp i maskeraddräkt till ett kalas, eller till nästan vilken aktivitet som helst. När man är tio år är det inte alls lika okej. Kontrasten mellan vilka krav omvärlden ställer och hur Mathilda tänker blir större och större för varje dag. Det blir svårare och svårare att förklara för henne hur andra människor förväntar sig att hon ska bete sig.

Om man ska se autism som resultatet av en serie annorlunda utvecklingskurvor (och det finns goda skäl att se det så, som bl a Ami Klin forskar om), då kan man tänka sig att vi just nu är på väg in i den tid i livet när det kommer att vara som störst skillnad mellan vad Mathilda kan och vad hennes jämnåriga kan. Och just idag är det ingen rolig tanke.

Nu ska jag förvarna kalasföremålets mamma om att Mathilda antagligen kommer utklädd på kalaset. När man inte kan göra något åt den nuvarande situationen kan man i alla fall förbereda nästa för att undvika nya katastrofer, eller som Bo Hejlskov Elvén uttrycker det: ”Varje misslyckad situation bör omedelbart följas av en pedagogisk planering.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s