Enkla nöjen

Barnen har feber som kommer och går, jag har precis bytt medicinering och känner mig lite trött, som man ju ofta gör. I stället för att tänka så mycket går jag ut i hönshuset och samlar runda, släta, svala ägg. En vardaglig syssla med en känsla av lyx.

Ute lyser solen och ungtupparna kråmar sig och turas om att gala. Mina vaktelgrupper verkar ha funnit sig tillrätta i sina nya burar. De kuttrar och pickar med näbbarna mot gallret när jag går förbi, och jag sticker åt dem lite nygroddat vetegräs. De vuxna hönorna vet vad de ska göra och sliter i högen, medan ungdjuren intresserat tittar på.

Jag kommer från en bondesläkt, och myllan och djuren ligger mig lika varmt om hjärtat som vetenskapliga studier och avancerade beräkningar. När forskaren i mig behöver vila, då finns alltid en varm päls att lägga handen i, en kyckling att titta till eller ett land att rensa. Enkla nöjen, handens kunskap, så långt från tågbyten, stadsmyller och statistik.

Jag går inåt igen, förbi kaninhonorna som tigger efter mera gräs. Kaniner är alltid hungriga, men några av mina honor är dräktiga nu, och det gör dem extra förtjusande i sina försök att få mer av det gröna, goda. Efter några minuter har de glömt mig och hoppat bortåt i den stora hagen, in under äppelträden där de gnager på nedklippta kvistar.

Vart och ett av äggen i min korg har sin egen nyans. Bruna, blå, gröna, vita, mörka, ljusa, enfärgade, prickiga… Jag sträcker ner handen och klappar dem, försiktigt. Kanske blir det omelett eller ugnspannkaka till middag.

Ägg med olika färger

Kommentera

