Med en checklista i huvudet

Igår kväll somnade jag med en checklista i huvudet. Jag tänkte att den kanske kunde vara intressant för någon, så jag gör ett försök att beskriva den.

Sent på kvällen hade jag alltså upptäckt att Mathildas habläkarbesök, som jag trott var nästa vecka och klockan elva på förmiddagen, skulle ske idag. Klockan 8.30. Mathilda vaknar ungefär den tiden på morgonen, eller rättare sagt, hon är vaken tidigare men håller sig i sin säng i väntan på att småsyskonen försvinner iväg till skolan så att hon kan äta frukost i lugn och ro. Det händer att Mathilda liksom fryser till mitt i en rörelse när det är för mycket som sker runtomkring henne. En morgon med syskonen är inte precis det bästa hon vet.

Checklistan såg alltså ut som följer:

Starta dagen försiktigt
Tina tar hand om Mathilda, Conny tar småsyskonens morgon
Kolla dagsform på Noah, och starta hans morgonrutin tidigare så det finns plats vid matbordet för Mathilda.
Väck Mathilda, pappa ger medicin (som vanligt!) och en bit mandelmassa för att få upp blodsockret.
Berätta att vi ska till habiliteringen och påminn om det roliga väntrummet.
Låt henne ta det lugnt ca 15-20 minuter och ta in nyheten.
Berätta hemligheten om Hannahs julklapp, det kommer att göra henne glad och uppiggad.
Kolla med Mathilda om hon vill ha risgrynsgröt eller sorbet till frukost. (Sorbet är Mathildas stressmat, det som hon kan äta oavsett hur stressad hon är. De flesta andra typer av mat låser sig när det blir jobbigt, även favoriterna.)

Frukost
Gör milkshake/sorbet beroende på vad Mathilda vill ha.
Risgrynsgröt till frukost (redan klar, värm i mikron till lagom temp) till alla som vill.
Ta Det Lugnt! Det gör inget om vi kommer för sent, huvudsaken är att vi kommer iväg.
Inga onödiga samtalsämnen eller krav.

Tandborstning
Hoppa över.

Klä på sig kläder och ytterkläder
Sätt igång de andra barnen 5-10 minuter tidigare än vanligt.
Mamma hjälper Mathilda.
Påminn om habiliteringens väntrum.

Gå till bilen
Mathilda sitter på sin vanliga plats. Se till att Noah absolut inte sätter sig där! Om han gör det ändå, flytta honom innan Mathilda kommer. Åk till habiliteringen först och släpp av mig och Mathilda. Conny kör barnen till skolan som vanligt.

Habiliteringen
Väntrum och läkarbesök gillar Mathilda. Har hon kommit så här långt går det säkert bra. Låser det sig löser vi det då, ringer efter skjuts och åker hem.

Åk till skolan
Vänta i väntrummet på att bli hämtade och åk till skolan. Telefonkontakt så att vi vet när pappa är på väg och kan börja klä oss.

Vilotid
Planera in ett par timmars vilotid efteråt för ev migränanfall när spänningen släpper. Och för att inte vara mammapedagog/proffs hela dagen.

Eftermiddag
Se till att barnen har med sig nåt att äta medan de väntar på skolbussen hem. Planera in tid för skumbad för Mathilda om hon vill. Inga tuffa aktiviteter som tex sortering eller städning.

Kväll
Se till att barnen kommer i säng tidigt.

Extraplaner
Om det strular med frukost, stick åt Mathilda en bit mörk choklad och vänta 10 minuter på att hon lugnar sig. Då borde hon vilja äta.
Hon får välja vilka kläder hon vill, men troligtvis tar hon de vi lade i klädlådan igår kväll. Annars får det vara som det är.
Vid låsning som inte ger med sig inom en kvart eller sker alltför nära tid för avfärd ringer vi och avbokar läkartiden.
Om Mathilda är slut efter läkarbesöket, åk hem, sätt henne med en lugn aktivitet som pärlor eller fysiksimulering vid datorn (Mathildas favoritaktivitet just nu). Ring skolan.

Extraplanerna är de viktigaste att ha. Vad gör vi om det vi hade tänkt inte funkar? Med en eller helst flera extraplaner i bakfickan kan man vara lugn och pedagogisk på ett helt annat sätt.

Rapport: Planeringen gav resultat. Mathilda är nöjd och glad i skolan efter ett bra läkarbesök i rätt tid. Jag är mindre nöjd och glad på min säng, med begynnande migrän, som dock verkar vända. Bra jobbat, hela familjen Wiman!

5 responses to “Med en checklista i huvudet

  1. Instämmer! Bra jobbat. Heja er. Hoppas migränen gick över fort!

  2. Bra er ❤️❤️❤️
    Jag och min äldsta ( 15) undrar vad fysik simuleringen till datorn heter
    Mvh Maria

  3. Och jag som tycker att vi har knöliga morgnar… Din blogg är underbar på ett lärorikt sätt. Man får liksom prespektiv på tillvaron, och vad som är viktigare än annat. Som du skrev i ett inlägg häromdagen: tandborstning är inte nödvändigt.
    Jag kan nog aldrig förstå hur livet med funktionshinder är, men jag lär mig att vara empatisk mot dem som verkar bete sig lite utanför normen. Och att inte klaga på min normalt röriga vardag.
    Nu önskar jag dig en dag utan migrän, för det har jag erfarenhet av…

Kommentera

