CPS

Lågaffektivt bemötande och CPS (Collaborative Problem Solving) for the win!

”Mathilda. Det är lätt att förstå att du blev besviken när jag sade nej till macka. Det var väldigt onödigt. Jag kunde ha sagt ‘okej men vi tar det lite senare så inte småbarnen blir frestade’. Det var dumt av mig. Jag ska försöka komma ihåg det till nästa gång.”
”Mmmm.”
”Men du. Det är också lätt att förstå att jag blev besviken. Du hade lovat mig att vi skulle snabba på med kvällsrutinen. Och så strulade du en massa i stället.”
”Mmmmm.”
”Vi får försöka bättre nästa gång.”
”Mmmmm.”

Seger. Och inga skrik. Hon sitter i och för sig fortfarande på golvet och plockar upp pärlor. Men det kan jag förstå. Om mina favoritpärlor råkat ramla ner på golvet hade jag också velat plocka upp dem innan jag fortsatte med kvällsbestyren.

2 responses to “CPS

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_Problem_Solving (Jag behövde söka på Wikipedia, så det kanske andra också behöver.)

Kommentera

