Rutinbundenhet och scheman

Jag träffar ibland föräldrar eller lärare som inte vill göra scheman över vardagliga aktiviteter som hur man klär sig, vad man gör innan man går och lägger sig etc för att de fått höra missuppfattningen att schemat gör barnet rutinbundet. I själva verket är det ofta tvärtom: En överdriven och problematisk bundenhet till rutiner uppstår ofta just för att en person inte upplever att den har översikt eller kontroll över vardagen.

Många vuxna med kognitiva svårigheter beskriver det som att schemat är som en förlängning av hjärnan. På schemat kan man se vad man ska göra, i vilken ordning och när. Utan schemat måste man memorera en viss arbetsgång aktivt, nåt som tar mycket kraft. Många med autism och ADHD har dessutom automatiseringssvårigheter, och därför ”fastnar” inte rutiner i dem på samma sätt som för andra, utan de får snarare memorera vad som ska göras ungefär på samma sätt som man memorerar franska verb och deras böjningar.

Jag ser det som att de nedskrivna och nedritade schemana är som en extern hjärna för  den som har svårt att överblicka en serie händelser, förstå hur de hänger ihop och automatisera dem. Förmågor som de flesta människor har, men som många med NPF saknar eller har svårt med. Som en liten flicka sade:
”Hur skulle jag kunna glömma pictobilderna vi använde när jag var liten, de var ju som en extra hjärna ju!”

Scheman har i princip bara en nackdel: Personen blir bunden till att ha ett schema. Och det är ju egentligen inte konstigare än att alla vi normalstörda är bundna till att ha en inre uppfattning av hur en syssla eller dag ser ut och vilka steg som bör ingå.

Vår familj fick nog av ”tandkrämen måste läggas på från höger och jag kan inte kissa innan tänderna är borstade oavsett hur nödig jag är, och förresten får ingen annan kissa innan jag är klar heller” när Mathilda var liten. Vi vill aldrig tillbaka till alla de superviktiga små detaljernas tid. Därför är våra rutiner i form av bild- eller textscheman. För att alla i vår familj behöver överblick och kontroll, även de som har svårt att få till det inne i sitt huvud.

3 responses to “Rutinbundenhet och scheman

  1. så tydligt med ”extern hjärna” o att vissa människor inte automatiserar dessa processer. Tack.

  2. Scheman fyller en viktig funktion. Jag schemalägger allt jag ska göra (även om jag inte alltid följer schemat punkt till pricka) för att slippa förlora en massa tid på att tänka ”har jag gjort allt som jag borde göra?” vilket även inverkar negativt på koncentrationen. Scheman är även bra för mig för att motverka att jag fastnar i en uppgift, förlorar tidsuppfattningen och inte kommer mig för att göra annat som jag måste göra, som att äta.

  3. har inte följt din blogg tidigare men som högstadielärare kan jag bara välsigna er föräldrar som orkar varje dag. Det händer ofta att föräldrar inte vill medicinera sitt barn utan tycker att det skulle hjälpa bättre om vi bara hade lite ordning i skolan..Jag brukar sucka djupt och beklaga att barnet inte får en möjlighet till den lugn och ro det skulle behöva, den möjlighet till utveckling som finns.
    Men intressantast var ändå här ditt inlägg om scheman..Jag lever med med man med högfungerande Aspergers och vi i vår familj är helt beroende av scheman, listor, planering och annat som tydliggör vardagen. Min man kan inte, trots att han är professor vid universitetet, autimatisera vardagliga rutiiner och efter 32 år vid hans sida vet jag att det som inte är planerat ställer till.. Bekanta och släktingar, som inte delar vår kaotiska vardag, kritiserar och ifrågasätter och hänvisar till att jag är ett kontrollfreak och att min man har rätt att vara annorlunda..Scheman sparar energi och tid, att ha en extern hjärna hjälper min man och vår familj att överhuvudtaget existera.

Kommentera

