Ge *** i min telefon!

[object Window]

viaGe *** i min telefon!.

Utöver att jag instämmer i blogginlägget tänker jag också på hur den mesta moralpaniken kring föräldraskap är så hopplöst enkelspårig. Om mina barn gör nåt dumt beror det på att jag gör nåt kapitalt fel, som att låta dem se på TV, servera mamma Scans köttbullar eller tillbringa en halv dag inomhus i stället för att ha kroppsdanande gymnastikövningar ute på gräsmattan. Om de gör nåt bra beror det på att jag är duktig, lagar bra mat och lägger dem i tid. Det hela är ganska tröttsamt, med tanke på att det så ofta är tvärtom: Jag är olika föräldrar till olika barn; en kommer i säng i tid, en inte, en fångar min uppmärksamhet, en annan får jag kämpa för att uppleva någon sorts kontakt med.

Men åter till svartvita plattityder. Är det jag som är en tekniknörd och gör mina barn ”svältfödda på uppmärksamhet” så att de beter sig på ett visst sätt? Eller är det så att de beter sig på ett visst sätt för att de har vissa svårigheter, som bland annat gör mig svältfödd på sociala kontakter och i stort behov av ett snabbt sätt att hålla ihop många kontakter och trådar utan att det inkräktar alltför mycket på dygnets ynka 24 timmar? Eller kan det rentutav vara ännu mer komplicerat, som att jag och mina barn delar vissa personlighetsdrag som gör att nätkontakt är så mycket enklare än att ringa eller träffa människor? 😉

Döm själv. Situationen man ser utifrån är sällan så enkel som det ser ut.

3 responses to “Ge *** i min telefon!

  1. Måste le för mig själv!! Känner återigen igen mig själv! Jag älskar att det i dagens tekniska samhälle finns en möjlighet att ha kontakt via internet och sms. Utan den möjligheten hade min dotter varit mycket ensam och utanför. Nu älskar i och för sig min dotter att vara ensam. Det är det bästa hon vet! 🙂 Bra skrivet!! 🙂 Anna

  2. Hej!

    Vad glad jag blev när jag upptäckte att du länkat ett utav mina inlägga, och framför allt just det här inlägget 🙂

    Och ja – igenkännings graden är hög 🙂

  3. Väldigt intressant! Funderar också i dessa banor. Om mig själv och min lilla son med a.

Kommentera

