Lydig

Lilla J är på besök. Han skuttar upp på morgonen, pratar absolut oavbrutet och ser morgonrutinen som en tävling om att hinna först.

”Tina, du har olydiga barn”, säger han, när Noah ännu inte reagerat på min begäran om att stänga av datorn. Noah är svårt ofokuserad innan medicinen kickar in. ”Jag kanske skulle bo här, så fick du ett lydigt barn i alla fall!”

Jag råkar veta att J kan vara rätt besvärlig hemma, kanske inte på Noahsättet men på sitt eget sätt. Hans vilja vara lydig är jag övertygad om, men det finns ganska mycket han inte förmår, när det blir för svårt att förstå, koncentrera sig eller veta hur man ska göra.

”Jag tror att det kanske är så att det är svårare att göra som man blir tillsagd där man bor”, säger jag. ”Jag tror att du kanske inte är lika lydig när du är hemma.”

Tystnad i två hela sekunder. Hans ansikte säger mig att jag träffat rätt.

”Jag är väldigt lydig här!” säger han till slut.

2 responses to “Lydig

  1. Vi kan byta barn då situationen är den omvända när dina barn är hos mig.

  2. Det är lättare att vara ” lydig” borta, men det kostar. Med den Npf anpassning som finns hos er och den draghjälp som dina barn ger finns det ork kvar när J kommer hem. Mer än vid en normal skol- och fritidsdag. Har besöket varit hos ngn som inte tar hänsyn till och anpassar efter svårigheterna får J och jag betala med utbrott och större koncentrationsproblem m.m, då han förbrukar så mycket kraft och energi för att vara ”lydig”. Ibland tar det flera dagar innan vi är tillbaka till det ”normala” .
    Tänk om alla runt våra barn kunde anpassa utifrån deras behov. Ge det stöd vi säger att de behöver istället för hur barnet agerar hos dem. Hur mycket bättre skulle våra barn må då. Om vi dessutom slapp alla kommentarer om bortskämda barn, slapphänt uppfostran, eller att vi överdriver barnets problem, eftersom dessa beteenden många gånger inte visar sig annat än hemma, då skulle allas liv vara så mycket enklare.

Kommentera

