Looking for yes

M som i underbar

En rektor jag intervjuade i jobbet sög ivrigt i sig uttrycket ”Looking for yes” när vi ofrånkomligen halkade in på diagnoser och skillnader i hjärnans preferenser för inlärning. Det är ett uttryck som jag tror att jag hämtade från Mary Sheedy Kurcinkas bok Raising your spirited child, en utmärkt bok som tog oss genom flera diagnoslösa år och sett i efterhand har gjort att vi kunnat hjälpa Mathilda att bli otroligt mycket mer välfungerande än vad som någonsin borde ha varit möjligt.

Looking for yes, att leta efter ja. Mönstret är enkelt. Hitta ett sätt att säga ja i stället för nej. Ingen vill lyssna på nån som vrålar (eller säger) nej hela tiden. Alla gillar att få ett ja. Det kan låta för lätt, på gränsen till banalt, men det fungerar otroligt väl, för att förhindra utbrott i stunden och för att bygga fram en relation och kunna…

View original post 268 fler ord

One response to “Looking for yes

  1. Det är mycket bra tips även om man har barn utan diagnos. Jag har dock fastnat vid: Ja, jag förstår att du vill ha tuggummi, men vi har det hemma redan. Alternativt, ja jag förstår att du vill ha tuggummi nu men vi ska inte köpa det idag. Så tack för att du hjälper mig att vidareutveckla mig i kommunikationen till mina barn.

Kommentera

