Syskon

Sexåringen är mycket indignerad:

”Mamma, pappa! Mathilda bara låtsas att hon är en nisse, hon är inte det på riktigt faktiskt!”

”Näe, det är sant, Mathilda låtsas bara.”

”Det är väl det som autismen gör!”

”Nej, hjärtat, det är nog bara att hon är storasyster som vill busa med sin lillasyster”, säger jag. Lillasyster springer mycket förgrymmad ut ur rummet igen.

Eh… Nej. Det är inte det som autismen gör. Den stora indignationen över ovan nämnda tilltag skulle kunna hänföras till autistiska drag, däremot. Suck. Jag som trodde jag hade nåt enda normalkablat barn.

2 responses to “Syskon

  1. Men som Erik Zander sa till mig ”vi ser ofta en del autistiska drag hos syskon [till barn med autism], även hos de syskon som aldrig kommer få nån diagnos. Drag som vi aldrig ser hos barn i familjer där det inte finns någon inom autismspektrat.”

    Så det är kanske inte underligt om hon har en del autistiska drag. Jag brukar trösta mig med det när Knut uppvisar autistiska drag. 🙂

Kommentera

