Checklista för jobbsök

Jag hittade den här checklistan som jag gjorde under en period när jag sökte jobb, och det slog mig att den kanske kan vara bra för någon annan med ett aspigt sätt att tänka (och för en massa oaspiga människor också).

Jag brukade använda den här innan jag skrev en ansökan. Så fort jag hört om jobbet eller sett en annons började jag fylla i de första rutorna, vad det var för jobb, varför jag ville ha det (om det orsaken var att det var ett jobb och jag behövde pengar skrev jag just precis det, den här checklistan var bara till för mina ögon, för att påminna mig om vad jag behövde ta reda på, tänka ut och bestämma mig för 😉 ).

Ofta kom jag på efter några rutor att jag behövde veta mer, och på så vis fick jag automatiskt frågor att ställa till personalansvarig, och en orsak att faktiskt ringa och fråga.

Den här enkäten tog mig till intervjuer på några riktigt välrenommerade företag och kända organisationer, och jag tänker att det inte berodde på att jag är så mycket mer strålande än många andra, utan på att den hjälpte mig att förbättra mitt sätt att kommunicera i jobbansökan, via telefon och i intervjuer.

Syftet med hela enkäten är att komma på vad det är du ska trycka på när du pratar eller skriver till en arbetsgivare. Vad tänker personen om jobbet? Vad tänker personen om dig? Såna där frågor som inte alltid går så automatiskt att svara på, särskilt inte när man blir nervös.

Checklista_jobbannons

One response to “Checklista för jobbsök

  1. Bra checklista, att fylla i frågorna skapar ett medvetande om varför man är intresserad av tjänsten som man sedan kan ta fram när arbetsgivaren väl frågar en.

Kommentera

