Antiklimax och hurra!

Det finns en tumregel som säger att först när man har gett ut två böcker är man författare på riktigt. När jag fick hem min andra bok, ”Superperfekta” från tryckeriet väntade jag mig att jag skulle känna mig… Tja, på något vis annorlunda, eftersom jag nu kunde presentera mig som Författare med stort F, något som min pappa alltid tyckt att jag skulle bli, och mina lärare alltid förutspått. (Jag kämpade emot i rätt många år, för ”framförallt fick det inte bli som [de vuxna] ville”, för att citera Astrid Lindgren.)

Den där känslan av triumf kom aldrig riktigt. I stället insåg jag att jag hade varit författare hela tiden, och att andras definitioner av författarskap faktiskt inte tillför något alls till självbilden. Det var ett antiklimax, men också en nyttig lärdom: Hur vi definierar oss själva är långt mycket viktigare än hur andra ser oss.

Idag har jag fått min tredje bok, ”Extra allt”, från tryckeriet. Jag är glad, verkligt glad, men också ganska trött, och rätt mycket mindre naiv. Nu börjar det roliga men tidskrävande arbetet med att göra boken tillgänglig för bibliotek och verksamheter, eftersom jag valt att vara min egen förläggare.

Man blir inte rik på att sälja böcker, faktiskt får man vara glad om man säljer slut på större delen av upplagan. Marknadsföring tar oändligt mycket mer tid än man tror och post-publiceringsdeppet tar alltid hårdare än jag räknat med. Jag brukar säga att för att orka leva på att skriva måste man älska hantverket. Om drivkraften är att bli känd eller tjäna pengar, då tröttnar man snart. Men om man älskar att skriva, ja, då  har man inte mycket till val. Då skriver man vare sig man tror sig kunna leva på det eller inte.

Men i alla fall. Många dagar i mitt liv är jag främst mamma,  journalist eller vän. Idag plockar jag fram titeln författare, blåser av dammet och fäster den stolt på min tröja igen. För i mitt pyttelilla frilanskontor ligger en hög med böcker som ska skickas till Vuxna, Viktiga Ställen som Bibliotekstjänst och Kungliga biblioteket, fast jag ju egentligen bara är typ fjorton och ”aaaldrig ska bli författare, eller journalist, eller nånting som har med skrivande att göra”.

Eftersom jag gjorde slut med Jante för många år sedan vill jag utbringa ett fyrfaldigt leve för mig själv, som faktiskt blev klar med den här boken också. Kläm i du också, vetja:

Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!

P.S. Jag tycker ju förstås att du ska beställa ”Extra allt” nu på direkten om du inte redan gjort det. Eller tipsa ditt bibliotek om att köpa in boken. Eller läsa början i alla fall, och skriva några snälla ord. Eller varför inte göra alltihop, jag är inte nogräknad. 😉

4 responses to “Antiklimax och hurra!

  1. Hurra hurra hurra!! Tipsade mitt bibliotek förra veckan. Ser fram emot att snart få dina ord i min hand

  2. Ett annat perspektiv är att vi går igenom många kontinuerliga utvecklingar som ofta knyts till vissa milstolpar, även om milstolparna är delvis eller helt symboliska eller utgör formaliteter som inte speglar verkligheten.

    Ett bra exempel är myndigheten vid 18: Skulle något verkligen ändra sig från den ena dagen till den andra? Är alla 17-åringar omognare än alla 18-åringar. Ett annat exempel är gymnasieexamen som ges (nästan) med automatik efter tre år—de tre åren dock är betydligt viktigare än den sista dagen, slutfesten, m.m.

    Regeln ovan är egentligen det samma. (Med reserveringen att man, liksom vid en universitätsexamen, har ett mer formellt ”bevis” åt omvärlden än i många andra fall. Detta ändrar dock inte principen att det här är resan som är viktig—inte ankomsten.)

  3. Hurra, hurra! Bra läsning för mig. Det finns de som frågar om jag inte ska skriva en bok av delar av min blogg, men jag vet inte. Älskar att skriva, men jobbar och tjänar pengar så jag klarar ekonomin. Har dock väldigt ont om tid, så det får nog vänta. Folk får helt enkelt läsa i bloggen istället. Imponerande att du fixar det. Och när jag hinner (i framtiden) ska jag läsa dina böcker! Klart att de är superbra!

Kommentera

