Till Dr H

Hej dr H!

Jo, det var några saker jag inte tänkte på att säga förrän vi hade lagt på telefonen.

Det första är tack. Tack för att du inte får mig att känna mig som om jag hittar på. Det är ett ovant och ganska skönt bemötande för någon som mig, någon som har flera barn med neuropsykiatriska svårigheter trots en ordnad uppväxt, högutbildade föräldrar, villa, vovve, volvo, ett socialt nätverk och Bra Mat. I vanliga fall är jag en suspekt förälder bara på grundval av mina barns diagnoser. Som om de antingen är något jag skapat eller också diktat upp. Så tack att du tar mig på allvar.

Jag uppskattar verkligen att du lyssnar färdigt också. För det finns så väldigt mycket att säga, och mitt liv är inte sådär förutsägbart att jag enkelt kan sätta undan tid att skriva ner allt det där jag ville ha sagt och sen ordna upp bland de lösa trådarna och stryka överflödiga upprepningar. Jag hinner inte, och som du kan tänka dig är mitt huvud redan sprängfyllt av saker som ska göras, och fixas, och läsas och skrivas och överklagas, så ibland blir det som kommer ut lite osammanhängande. Och du lyssnar ändå. Det är bra.

Jag vet inte om du hörde hur trött jag var idag på telefonen. Jag tror inte det. Till och med mina nära vänner hävdar att jag för det mesta låter samlad. Men det tog mig två veckor bara att bestämma mig för att skicka det där mailet till dig om att vi behövde ett nytt läkarintyg om den där lilla detaljen till Försäkringskassan (igen), och sen glömde jag det i flera dagar innan det faktiskt blev av. Hade du inte ringt upp, då hade jag släppt det. På riktigt. Fast det handlar om tusentals kronor om året. Det finns bara ett visst mått av energi. När det är slut då är det slut.

Men i alla fall, om du mot förmodan hörde, så är jag glad att du tog dig de där extra minuterna att gräva lite i journalen, så att jag slapp ringa till ytterligare ett nytt ställe, och prata med ytterligare en ny läkarsekreterare, för att få ännu ett intyg som inte blir godkänt av en doktor till, som jag inte känner. Många intyg blir det.

Jag oroar mig ibland över dig. Vi är ganska många som behöver dig. Så det är bra om du inte går in i väggen eller nåt annat dumt. Jag säger förstås så av rent egoistiska skäl, när man faktiskt har en bra läkare vill man gärna ha kvar den personen. Och tro mig när jag säger att du är en bra läkare; jag har ett redigt urval att jämföra med, minst ett par hundra.

Så ta det lugnt, hörrudu. Jag kan vänta ett tag till på det där intyget, jag har redan väntat i ett par år. Och tack igen, för allt du gör. Jag hoppas och tror att du har ro nog att göra det i en lagom takt, utan att bli överväldigad av köerna och den aldrig sinande strömmen meddelanden, möten och intyg.

Tja, det vara bara det jag ville säga. Vi hörs!

8 responses to “Till Dr H

  1. Åh,fina Tina vad du beskriver bra! Om det är ok så vill jag också vara med på denna hyllning! Bästa läkaren av alla! Tack dr H,och var rädd om dig ☺

  2. Åh vad jag önskar att dr H verkligen får läsa detta – får dr H det? Kram!

  3. Åh… är inte så insatt i det där med journalistiska principer och tänkte att eftersom du inte skrev hans namn så… (Har ingen koll….) Men vad bra! 🙂

  4. Så härligt att dr H får läsa det du skrivit!! Så jäkla bra och fint.

  5. Heja och tack doktor H. Och tack från alla som inte kan säga det själva.

  6. Tack…för det är precis så som mina tankar går. Denna stora tacksamhet för dom som finns där och verkligen förstår. Så mycket dom betyder och hur rädd man är för att dom ska försvinna. Att behöva förklara, försvara, undervisa nya personer om sina barn när man bara vill bli förstådd och trodd..Tack för de orden som som du skrev…nu är dom oxå mina 🙂

Kommentera

