Undervisad

Flickebarnets matintag har varit ett problem ända sedan hon började med vanlig mat. Nuförtiden består frukosten som regel av näringsdryck, men idag testade jag en ny variant: Jag ställde en tallrik frostflingor bredvid henne när hon satt och läste, och räknade med att hon på så sätt skulle få i sig en del.

Vid lunchtid frågade Mathildas pappa:

”Har du ätit frukost, Mathilda?”

”Nej”, sade hon.

”Jo, du har ju ätit frostflakes.” invände jag.

”Ja”, sade Mathilda ”men det är inte frukost.”

”Nä, frostflakes är ingen frukost”, sade min man.

”Jo, det är det ju”, sade jag.

”Näe”, sade Conny och Mathilda i mun på varandra.

”Ni sammangaddar er mot mig!” sade jag.

”Nejdå”, sade min man, ”vi bara undervisar dig om vad orden betyder så att du vet det till nästa gång.”

4 responses to “Undervisad

  1. Måste hålla med Conny. Frostflakes är inte frukost. Det är godis.

  2. haha!!! Jadu… Jag måste nog faktiskt hålla med jänta din och Conny… Det är ju godis… Men bra ändå att hon fick i sig… =)

  3. Åh det är så typiskt när man liksom tycker att man har fått till det så bra och varit både överseende och pedagogisk hahaha! Men hon åt ju NÅGOT i alla fall! 😉

Kommentera

