Jag undrar också: Varför pratar vi inte mer om det som vi vet ger bättre lärande? Det där som är extra viktigt för de svaga eleverna?

Vara växa leva

I dagens DN finns en kort men mycket intressant artikel om en jättelik genomgång om vilka åtgärder i skolundervisning som har bättre respektive sämre effekt på elevernas lärande. DN tar fasta på att flera av reformerna i den svenska skolan på senare tid inte har effekt eller till och med har en negativ inverkan på lärandet (dock är det svårt att av artikeln veta vad som räknas som noll-läge), såsom problembaserat lärande, där eleven själv ska ”forska”, och åldersblandade klasser, något som mina barn har varit drabbade av i de lägre klasserna. Men även nivågruppering av eleverna är verkningsläst på lärandet, vilket kanske är mer förvånande.

Vad jag framför allt fäster mig vid är hur DN i likhet med skolministern och många andra låter bli att uppmärksamma vad som bevisligen främjar lärande, nämligen lugn och ro i klassrummet och goda relationer mellan elev och lärare. Varför detta tigande? Det är…

View original post 41 fler ord

2 responses to “

  1. Jag, som lärare, håller med. Lugn och ro är det bästa. Inkluderande undervisning. Och tänk att det som är bra för barn med npf-diagnostik är bra för alla barn!

  2. Som mamma till en relativt nydiagnostiserad 15-åring (aspergers och tourettes) håller jag helt med dig och Mia. Vilket barn skulle inte må bra av klara och tydliga mål och lugn och ro. Min son är dessutom lite rolig på det viset att han hellre pluggar på helgerna och har vardagskvällarna fria till annat. Vi har tyvärr inte riktigt fått igenom att han ska få alla läxor på måndagarna, så han kan planera sin egen tid med stöd av oss.

Kommentera

